"Nelze vše vsadit na jednu kartu," oponuje Daimler Volkswagenu a Tesle v názoru na palivové články
CEO Daimler Trucks v telefonním rozhovoru s Bloomberg obhajoval existenci palivových článků. Dle jeho názoru je riskantní do budoucna spoléhat čistě na elektrické baterie. Svými názory jsou mu v opozici ředitelé Volkswagenu a Tesly.
CEO Daimler Trucks obhajuje existenci palivových článků
Nákladní vozidla poháněná vodíkem budou hrát důležitou roli ve snižování emisí z dopravního sektoru navzdory technologickým překážkám. Nelze spoléhat jen na elektřinou poháněná vozidla. Takový názor uvedl Martin Daum, CEO Daimler Trucks, v telefonickém rozhovoru s agenturou Bloomberg.
„Při snaze dosáhnout klimatických cílů si nemůžeme dovolit vše vsadit jen na jednu technogii,“ řekl Daum. „Do roku 2025 se budeme soustředit stoprocentně na elektromobily. Mezi roky 2025 a 2035 budeme potřebovat vozidla jak s elektrickými bateriemi, tak s palivovými články, jelikož požadavky masivně rostoucí infrastruktury vyžadují dvoustranný přístup.“
Dále uvedl, že riziko spoléhání pouze na elektromobily spočívá v nedostatku některých surových materiálů a ve výzvách spojených s podporou širokosáhlých nabíjecích stanic pro elektrická nákladní vozidla a autobusy.
Volkswagen a Tesla vodík odsoudily
Daum je tak v opozici názorů ředitelů automobilek Volkswagen a Tesla, tedy Herberta Diesse a Elona Muska, kteří se ve svých tweetech o vodíkovém pohonu vyjádřili negativně.
„Vodíková auta prokazatelně nejsou řešením. V dopravě se prosadila elektrifikace. Falešné debaty jsou ztrátou času. Prosím naslouchejte vědcům!“ vyjádřil se na Twitteru v úterním příspěvku Diess.
„Diess má pravdu. Vodík je podivuhodně hloupá forma úložiště energie pro automobily,“ reagoval na Musk ve čtvrtek.
Souboj technologií
Vodíkové články jsou již léta zkoumány jako alternativa k automobilům na elektrické baterie a tradičním spalovacím motorům. V cestě jim však vysoké náklady a nedostatečná palivová infrastruktura a technologie tak zůstala v pozadí elektrických baterií. Na druhou stranu elektrifikace komerčních vozidel je komplexnější než u osobních automobilů, jelikož jsou větší, těžší a mají šíroké využití, od dovozu do supermarketů v městských zónách po dlouhé přepravy do vzdálených lokací.
Ve vývoji palivových článků Daimler nedávno zahájil společný podnik s Volvem.
Akcie společnosti Daimler k závěru obchodování na Xetře rostou o 0,81 % na 75,75 EUR, akcie Volkswagenu posilují o 0,54 % na 215,95 EUR a akcie Tesly na NASDAQ klesají o 0,020 % na 586,66 USD.
Zdroj: Bloomberg
Matěj Švanda
Fio banka, a.s.
Prohlášení
Související odkazy
- Volkswagen snížil výhled na rok 2025, výsledky Audi a Porsche negativně ovlivnila cla
- Tesla reportovala výsledky pod odhady, meziroční růst zaznamenal segment služeb
- Frankfurtská burza v úvodu posiluje, výrazně se daří automobilkám
- Frankfurtská burza v úvodu oslabuje, nedaří se automobilkám po varování ohledně zisku od Renaultu
- Americké indexy otevírají v červeném, Trump plánuje oznámit výsledky obchodních dohod
Nejnovější:
- Širší index S&P 500 uzavírá páteční seanci posílením o 0,4%.
- Index DAX na konci týdne zavírá se ztrátou
- Index Dow Jones se drží v zelených úrovních.
- WAG: Citi zvýšila cílovou cenu na 1,02 GBP a ponechala doporučení na stupni „buy“
- Pražská burza v závěru týdne rostla
- Akcie v zámoří rostou, reportovaly Intel, Charter Communications a Deckers Outdoor
- Americké futures kontrakty se obchodují smíšeně
- USA: Objednávky zboží dlouhodobé spotřeby v červnu dle předběžných dat poklesly o 9,3 %
- Moneta: Goldman Sachs zvyšuje cílovou cenu na 136 Kč při stálém doporučení na stupni "neutral"
- Vývoj cen komodit: Zemní plyn (+1,24 %), stříbro (-0,79 %)