"Nelze vše vsadit na jednu kartu," oponuje Daimler Volkswagenu a Tesle v názoru na palivové články
CEO Daimler Trucks v telefonním rozhovoru s Bloomberg obhajoval existenci palivových článků. Dle jeho názoru je riskantní do budoucna spoléhat čistě na elektrické baterie. Svými názory jsou mu v opozici ředitelé Volkswagenu a Tesly.
CEO Daimler Trucks obhajuje existenci palivových článků
Nákladní vozidla poháněná vodíkem budou hrát důležitou roli ve snižování emisí z dopravního sektoru navzdory technologickým překážkám. Nelze spoléhat jen na elektřinou poháněná vozidla. Takový názor uvedl Martin Daum, CEO Daimler Trucks, v telefonickém rozhovoru s agenturou Bloomberg.
„Při snaze dosáhnout klimatických cílů si nemůžeme dovolit vše vsadit jen na jednu technogii,“ řekl Daum. „Do roku 2025 se budeme soustředit stoprocentně na elektromobily. Mezi roky 2025 a 2035 budeme potřebovat vozidla jak s elektrickými bateriemi, tak s palivovými články, jelikož požadavky masivně rostoucí infrastruktury vyžadují dvoustranný přístup.“
Dále uvedl, že riziko spoléhání pouze na elektromobily spočívá v nedostatku některých surových materiálů a ve výzvách spojených s podporou širokosáhlých nabíjecích stanic pro elektrická nákladní vozidla a autobusy.
Volkswagen a Tesla vodík odsoudily
Daum je tak v opozici názorů ředitelů automobilek Volkswagen a Tesla, tedy Herberta Diesse a Elona Muska, kteří se ve svých tweetech o vodíkovém pohonu vyjádřili negativně.
„Vodíková auta prokazatelně nejsou řešením. V dopravě se prosadila elektrifikace. Falešné debaty jsou ztrátou času. Prosím naslouchejte vědcům!“ vyjádřil se na Twitteru v úterním příspěvku Diess.
„Diess má pravdu. Vodík je podivuhodně hloupá forma úložiště energie pro automobily,“ reagoval na Musk ve čtvrtek.
Souboj technologií
Vodíkové články jsou již léta zkoumány jako alternativa k automobilům na elektrické baterie a tradičním spalovacím motorům. V cestě jim však vysoké náklady a nedostatečná palivová infrastruktura a technologie tak zůstala v pozadí elektrických baterií. Na druhou stranu elektrifikace komerčních vozidel je komplexnější než u osobních automobilů, jelikož jsou větší, těžší a mají šíroké využití, od dovozu do supermarketů v městských zónách po dlouhé přepravy do vzdálených lokací.
Ve vývoji palivových článků Daimler nedávno zahájil společný podnik s Volvem.
Akcie společnosti Daimler k závěru obchodování na Xetře rostou o 0,81 % na 75,75 EUR, akcie Volkswagenu posilují o 0,54 % na 215,95 EUR a akcie Tesly na NASDAQ klesají o 0,020 % na 586,66 USD.
Zdroj: Bloomberg
Matěj Švanda
Fio banka, a.s.
Prohlášení
Související odkazy
- Volkswagen zveřejnil konečné výsledky za 2023, akcentuje elektromobilitu
- Německá burza zahájila na kladné nule, po výsledcích posiluje Zalando a E.ON
- Výběr zisků na Wall Street
- Volkswagen oznámil v předběžném reportu výsledků za 4Q, že růst tržeb v letošním roce zpomalí
- Elon Musk podal žalobu na tvůrce ChatGPT
Nejnovější:
- Futures na americké akciové indexy se obchodují v červených číslech
- USA: Započatá výstavba v únoru dosáhla 1521 tis. při očekávání 1440 tis.
- Vývoj cen komodit: Zemní plyn (+2,52 %), měď (-1,38 %), pšenice (+1,38 %)
- Vývoj měnových párů: EUR/CZK 25,27
- AstraZeneca akvíruje biotech společnost Fusion Pharmaceuticals
- Eurozóna: Index očekávání dle průzkumu ZEW v březnu na 33,5 b.
- Německo: Index očekávání dle průzkumu ZEW v březnu na 31,7 b. při očekávání 20,5 b.
- Vývoj cen komodit: Zemní plyn (+1,41 %), měď (-0,65 %), stříbro (-0,65 %)
- Vývoj měnových párů: USD/CZK 23,26
- Snižujeme cílovou cenu na akcie ČEZ z úrovně 951 Kč na 834 Kč, ponecháváme doporučení "držet"