Představení Amazonu: Z online knihkupectví až na oběžnou dráhu (1. část)
Představení společnosti Amazon. (1. část)
Druhou část článku naleznete pod odkazem zde
Zaměření společnosti
Amazon je americký e-shop a poskytovatel cloudové infrastruktury. Společnost generuje výnosy hlavně prodejem zboží. Další zdroje výnosů jsou mimo jiné z poplatků za cloudové služby, reklamy a předplatného.
Na konci fiskálního roku 2024, který skončil 31. prosince 2024, Amazon vygeneroval výnosy ve výši 637,96 mld. USD a čistý zisk 59,25 mld. USD.
Historie a aktuální management
Jeff Bezos založil společnost 5. července 1994, původně jako internetový obchod s knížkami. První název společnosti byl Cadabra, avšak po pár měsících změnil jméno na Amazon po zjištění, že původní název má fonetickou podobnost se slovem „cadaver" (mrtvola). Vybral si název Amazon, protože to bylo místo, které bylo "exotické a jiné", stejně jako si to představoval pro svou internetovou společnost. Bezos uvedl, že řeka Amazonka je nejdelší řekou na světě a on plánoval, že Amazon bude největší knihkupectví na světě. Při výběru preferoval název začínající písmenem „A", aby byl na vrcholu abecedně seřazeného seznamu. Webová stránka Amazon.com byla spuštěna pro veřejný prodej 16. července 1995.
První webová stránka Amazon.com, zdroj: Amazon
Amazon se stal veřejně obchodovanou společností 15. května 1997 na burze Nasdaq pod tickerem AMZN, cena IPO byla 18 USD (Po všech dosavadních štěpeních akcií to odpovídá 0,075 USD). V následujícím roce zahájil prodej širokého spektra produktů, včetně hudby, videoher, spotřební elektroniky a dalších.
V roce 1999 si Amazon v USA zapatentoval metodu „1-Click“, která slouží pro objednání pomocí předem uložených údajů pomocí jednoho kliknutí. Tato funkce byla v té době revoluční, protože výrazně zrychlila a zjednodušila proces objednávky a zvýšila konverzní poměr.
Od 19. června 2000 má logo Amazonu šipku vedoucí od písmene A do písmene Z, která symbolizuje, že společnost nabízí každý produkt od A do Z. V roce 2002 byly spuštěny webové služby Amazon (AWS) původně zaměřené na poskytování API pro vývojáře webových aplikací nad platformou Amazon. V létě roku 2003 zde přebral vedení Andy Jassy. V tomto roce také vznikl návrh cloudové platformy, která byla později spuštěna v roce 2006.
V roce 2005 Amazon poprvé představil předplatné Amazon Prime, které v té době nabízelo dvoudenní doručení za roční poplatek. Dceřiná společnost Amazon Lab126 v roce 2007 poprvé vydala čtečku elektronických knih Amazon Kindle.
Největší akvizice doposud proběhla v roce 2017, kdy Amazon koupil řetězec supermarketů Whole Foods Market za 13,7 mld. USD. Druhá největší akvizice se stala v roce 2021, kdy společnost koupila filmové studium Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) za 8,45 mld. USD s cílem posílit svojí streamovací službu Amazon Prime Video.
V únoru roku 2021 Jeff Bezos oznámil, že ve třetím kvartále odstoupí z pozice CEO a přesune se na pozici výkonného předsedy představenstva, aby měl více času na vesmírnou společnost Blue Origin, různé filantropické iniciativy a další. Andy Jassy se stal 5. července 2021 novým generálním ředitelem a na této pozici působí dodnes.
Na pozici finančního ředitele společnosti působí od června roku 2015 Brian T. Olsavsky, který vstoupil do Amazonu již v dubnu roku 2002.
Na pozici generálního ředitele webových služeb Amazon (AWS) působí od června roku 2024 Matt Garman, který nastoupil do Amazonu již v roce 2006, kdy se podílel na spuštění první sady cloudových služeb AWS.
Obchodní model
Amazon rozděluje své výnosy do tří segmentů – Severní Amerika, mezinárodní a AWS. Pro lepší přehled se však výnosy dají rozdělit do sedmi divizí: Online prodej (1P), kamenné obchody, služby pro prodejce třetích stran (3P), reklamní služby, služby související s předplatným, webové služby Amazon (AWS) a ostatní.
První divizí je online prodej (1P). Jedná se o zdroj výnosů, kdy Amazon koupí zboží od výrobce za velkoobchodní cenu a poté si zákazník kupuje toto zboží přímo od Amazonu. Amazon v tomto případě vlastní zboží a určuje cenu. Zboží však nemusí být jen fyzické a může se jednat i o digitální produkty jako jsou filmy, e-knihy, hry nebo hudba, kde zákazník platí jednorázově za konkrétní obsah bez nutnosti předplatného.
Druhou divizí jsou kamenné obchody, kam patří výnosy z prodeje zboží ve fyzických obchodech. Patří sem například bezpokladní obchody Amazon Go, které využívají technologii „Just Walk Out“, kde se pouze naskenuje QR kód při vstupu a senzory a kamery automaticky zaznamenají jaké si zákazník vzal zboží. Dále sem patří prodejny potravin Amazon Fresh, řetězec supermarketů Whole Foods Market, a další.
Třetí divizí jsou služby pro prodejce třetích stran (3P), kde prodávající prodávají své produkty přímo zákazníkům na Amazon Marketplace. Cenu určuje prodávající a Amazon zde slouží pouze jako prostředník. Zdrojem výnosů pro Amazon jsou zde provize a veškeré související poplatky za plnění a přepravu a další služby třetích stran. Prodej zboží od třetích stran tvoří většinu celkového objemu prodaného zboží na platformě Amazon.
Čtvrtou divizí jsou reklamní služby, výnosy z této divize zahrnují reklamní služby pro prodejce, dodavatele, vydavatele, autory a dalším prostřednictvím sponzorované, displejové a video reklamy. Amazon je podle webu Usatoday.com třetí největší společnost na světě podle výnosů z digitální reklamy (po Alphabetu a Meta Platforms). Amazon se tak může proti konkurentům nacházet v unikátní pozici, nejenže zobrazuje reklamu, ale také i vidí, jaká je reálná konverze, velikost nákupu a frekvence opakovaných objednávek.
Pátou divizí jsou služby související s předplatným. Ty zahrnují výnosy z ročních a měsíčních poplatků spojené s předplatným Amazon Prime, stejně jako výnosy z digitálního videa, audioknih, digitální hudby, e-knih a dalších předplatných služeb, které nejsou součástí AWS. Amazon Prime je placené předplatné, které nabízí nespočet výhod: Rychlejší doručení zdarma, přístup ke streamovací platformě Prime Video či speciální slevy a nabídky a přístup k speciálním událostem jako jsou dny Prime a další.
Šestou divizí, která je v poslední době nejvíce sledovaná, jsou webové služby Amazon (Amazon Web Services, zkráceně AWS), které zahrnují výnosy z poplatků za celosvětové poskytování výpočetních, úložných, databázových a dalších cloudových služeb. AWS je podle výnosů největší cloudová služba na světě před Azure od Microsoftu a Google Cloud od Alphabetu. Ve 2Q 2025 podle dat webu Statista.com byl podíl AWS 30 %, Azure 20 % a Google Cloud 13 %.
Poslední divize ostatní zahrnuje různé další výnosy ze zdravotnických služeb, licencování a distribuce video obsahu, přepravních služeb a dalších.
Přestože je AWS podle výnosů až třetí největší divize, tak ve druhém kvartále roku 2025 vygenerovala téměř 53 % provozního zisku společnosti.
Amazon měl přibližně 1,55 mil. zaměstnanců na konci druhého kvartálu 2025.
Dceřiné společnosti
Amazon vlastní přes 100 dceřiných společností, mimo jiné mezi ně patří již zmíněné: AWS, Whole Foods Market a další.
Mezi nejzajímavější dceřiné společnosti patří společnost Kuiper Systems, taktéž známá pod jménem Project Kuiper, což je iniciativa zaměřená na zajištění globálního širokopásmového přístupu k internetu prostřednictvím soustavy více než 3 tis. satelitů na nízké oběžné dráze Země. Jejím cílem je přinést rychlý a cenově dostupný internet do oblastí, které nemají nebo mají jen omezený přístup k internetu. Jedná se o přímého konkurenta projektu Starlink spadající pod společnost SpaceX, kterou založil Elon Musk. Podle Amazonu by měla být služba spuštěna na konci roku 2025.
Analytici z britské banky Barclays v prosinci roku 2024 vydali obsáhlou analýzu, kde očekávají, že Project Kuiper v roce 2032 dosáhne výnosů přesahující 22,43 mld. USD s provozní marží 63 %. Počet předplatitelů v tomto roce predikují na 16,5 mil. Podle analytiků je Project Kuiper přibližně 5 let pozadu za Starlinkem, avšak Amazon má podle nich jasné výhody v distribuci koncovým zákazníkům. V nové aktualizaci z konce července 2025 analytici očekávají, že Kuiper bude nejdříve veřejně spuštěn v první polovině roku 2026 z důvodu požadavku od Federální komise pro komunikace na nejméně 578 satelitů na oběžné dráze (ke dni vydání tohoto představení jich má projekt 129). Starlink má podle posledních informací přes 7 mil. zákazníků (srpen 2025).
Amazon působí taktéž na poli autonomních vozidel pomocí své dceřiné společnosti Zoox. Narozdíl od společnosti Waymo spadající pod Alphabet, Zoox navrhuje vlastní vozidlo od nuly. Bezplatná služba byla 10. 9. 2025 spuštěna v Las Vegas. Dále se připravuje spuštění v San Franciscu, Austinu a Miami. Amazon koupil Zoox v roce 2020 za více než 1,2 mld. USD.
Autonomní vozidlo společnosti Zoox, zdroj: Zoox
Amazon velmi investuje do robotiky a automatizace logistiky. Společnost v roce 2012 koupila společnost Kiva Systems za 775 mil. USD, kterou v roce 2015 přejmenovala na Amazon Robotics.
Amazon také vlastní největší platformu pro živé vysílání Twitch, která je primárně zaměřena na videoherní a e-sport obsah, a kterou koupil v roce 2014 za 970 mil. USD. Twitch má podle webu DemandSage.com 240 mil. aktivních měsíčních uživatelů.
Amazon již od roku 1998 vlastní největší online databázi filmů, televizních pořadů, herců a dalších informací o filmovém průmyslu IMDb.
Druhá část představení Amazonu
Druhou část článku naleznete pod odkazem zde. Naleznete zde kapitoly k umělé inteligenci, hospodaření, akcionářské struktuře, dividendám a zpětným odkupům, ocenění, analytickým doporučením a naleznete zde i pohledy analytiků z Wall Street.
Zdroj: Amazon, Bloomberg, Feedvisor, LogoMyWay, Zoox, DemandSage, Starlink, USA Today, Talen Energy, X-energy, Investing.com, Statista.com, Morningstar, Britannica, Umich.edu, Techloy
Michal Bárta
Fio banka, a.s.
Prohlášení
Nejnovější:
- Představení Amazonu: Z online knihkupectví až na oběžnou dráhu (2. část)
- Představení Amazonu: Z online knihkupectví až na oběžnou dráhu (1. část)
- KARO Leather: Zvyšujeme cílovou cenu ze 184 Kč na 188 Kč při doporučení na stupni "Koupit"
- Evropa: Kalendář výsledkové sezóny za 2Q 2025
- ČR: Kalendář výsledkové sezóny za 2Q 2025
- Zaostřeno na Kofolu: zamyšlení nad uplynulou dekádou s tímto titulem, náhled na aktuální nacenění
- USA: Kalendář výsledkové sezóny za 2Q 2025
- ČEZ: Zvyšujeme cílovou cenu z 834 Kč na 1044 Kč, doporučení snižujeme z "držet" na "redukovat"