Meta musí změnit, jak pracuje s daty evropských uživatelů, rozhodl Soudní dvůr EU
Evropský soudní dvůr rozhodl, že Meta od uživatelů musí získat souhlas, před zobrazováním personalizované reklamy.
Platformy společnosti Meta musí nově získat souhlas uživatele před zobrazováním personalizované reklamy. Tento překvapivý prvek ve širším rozsudku o omezování používání osobních dat firmou, ve kterém lucemburský soud rozhodl ve prospěch německého regulátora.
Tento rozsudek může být klíčový v dlouhodobé snaze společnosti Meta chránit svůj hlavní obchodní model, který je založen na schopnosti zobrazovat uživatelům cílené reklamy. Za první tři měsíce Meta zaznamenala příjmy z reklamy 28,1 miliard dolarů, z čehož 22 % pocházelo z Evropy.
Po lednovém rozsudku v Irsku, jež společnosti uložil pokutu 425 milionů dolarů, Meta změnila své odůvodnění pro personalizované reklamy jako „oprávněný zájem“ a vytvořila formulář, který uživatel může vyplnit, aby se mu personalizované reklamy nezobrazovaly. V tiskové zprávě však nyní lucemburský soud uvedl, že Meta nesmí používat argument „oprávněného zájmu“ pro reklamní účely bez svobodně uděleného souhlasu uživatele. To znamená, že používání služby není podmíněno souhlasem.
Nové rozhodnutí dále umožnilo, úřadům pro ochranu hospodářské soutěže rozhodovat, zda společnosti dodržují jiné zákony, než o hospodářské soutěži.
Toto by mohlo vést k novým typům antimonopolních vyšetřování proti velkým technologickým společnostem, které čelí velkému navýšení regulací týkajících se spravedlivé soutěže, moderování obsahu a brzy umělé inteligence.
Rozsudek znamená, že se Meta bude muset podrobit nařízení německého protikartelového úřadu z roku 2019 a bude muset skončit s kombinováním uživatelských dat z různých platforem bez souhlasu uživatele. To zahrnuje Facebook a další produkty společnosti Meta, jmenovitě WhatsApp a Instagram. Toto rozhodnutí dle společnosti Meta zašlo příliš daleko. Dle německého regulátora Facebook zneužil svého dominantního postavení mezi sociálními sítěmi a vyžadoval, aby uživatelé souhlasili s podmínkami služby, jež zahrnovaly kombinování dat mezi svými různými službami.
Přestože se Meta odvolalo proti rozsudku, tak společnost pracuje s německým regulátorem a podnikl kroky k dodržování pravidel. Regulátor oznámil, že Meta předělá možnosti nastavení, aby uživatelům umožnil lépe si volit, jak Meta smí kombinovat jejich účty napříč platformami, poté so regulátor současnou verzi shledal „podstatně nedostačující“.
Dopad rozsudku může být limitovaný, například, kvůli novému zákonu EU o digitální konkurenci, který pravděpodobně bude ustanovovat podobná omezení již počátkem příštího roku.
Zdroj: Wall Street Journal, Bloomberg
Tobiáš Kohout
Fio banka, a.s.
Prohlášení
Související odkazy
- Meta potěšila vyššími maržemi, výhled však někteří analytici považují za konzervativní
- Meta vyvíjí nové AI, které by mělo být podobně výkonné jako ChatGPT
- Meta reportuje za 2Q výnosy i zisk na akcii nad očekávání analytiků
- Meta spustí novou sociální síť, má konkurovat Twitteru
- Meta dostala v EU rekordní pokutu ve výši 1,3 mld. USD
Nejnovější:
- Americké akcie uzavřely týden růstově
- Zámořské akcie v polovině seance zmírnily úvodní zisky
- Německé akcie uzavřely týden se ziskem
- ČEZ dokončil prodej tureckých distribučních aktiv
- Americká burza se v úvodu obchoduje smíšeně
- Pražská burza na kladné nule
- USA: Stavební výdaje v říjnu meziměsíčně vzrostly o 0,6 % při očekávání růstu o 0,3 %
- USA: Cenový index ISM ve výrobě v listopadu na 49,9 b. při očekávání 46,0 b.
- USA: Index nákupních manažerů PMI ve výrobě v listopadu dle konečných dat na 49,4 b.
- Pfizer zažalován státem Texas za nepravdivé sdílení efektivnosti vakcín proti Covid-19