Zvětšování rozdílu mezi akciemi Volkswagen by mohlo naznačovat problémy s financováním
Automobilka Volkswagen v souvislosti s pokrytím potenciálních nákladů u podvodu s emisemi vyhradila 6,5 mld EUR. Objevují se spekulace, že krizí postižená automobilka bude prodávat akcie, aby si zajistila financování potenciálně větších nákladů. Což může být důvodem, proč se akcie s tickerem VOW3 bez hlasovacích práv obchodují s nejvýraznějším diskontem vůči akciím s hlasovacími právy s tickerem VOW za posledních 6 let.
Navýšení kapitálu formou úpisu nových akcií by rozředilo hodnotu akcií bez hlasovacích práv (VOW3), které jsou více obchodované. Akcie bez hlasovacích práv se nyní obchodují o téměř 20 EUR níže než akcie s právy hlasovat (VOW).
Následující graf ukazuje rozdíl mezi cenou akcií s tickerem VOW3 a VOW od roku 2009.
Obchodovanější akcie VOW3 bez hlasovacích práv se za posledních 6 let téměř vždy obchodovaly dráže než s právy hlasovat s tickerem VOW. Akcie s tickerem VOW3 jsou rovněž v indexu DAX a jsou likvidnější, tím v sobě obsahují prémii za likviditu. Akcie s hlasovacími právy VOW jsou z 90 % vlastněny rodinou Porscheho a Piecha, německou regionální vládou Saskem a investičním fondem v Kataru.
Refinancování dluhopisů a získání bankovních půjček je možností, jak získat dostatečný kapitál k financování případných pokut a právních nákladů. Jinou možností je prodej respektive úpis akcií. Podle analytika Juergena Piepera z Bankhaus Metzler by tato možnost byla pravděpodobnější v případě nákladů přesahující 32 mld. EUR. Analytik Frank Biller z Landesbank Baden-Wuerttemberg řekl, že úpis nových akcií není prozatím nutný a je otázka, do jaké míry bude automobilka potřebovat nový kapitál.
Na druhé straně kupříkladu analytik Frank Schwope z NordLB poukazuje, že potenciální potřeba nového kapitálu plně nevysvětluje, proč se akcie VOW3 obchodují výrazně níže než VOW. Jedno možné vysvětlení je, že rodiny Pieche a Porscheho mohou kupovat více akcií právě s hlasovacími právy VOW, aby navýšily svůj podíl. 26. září společnost Porsche Automobil Holding koupila 1,5% podíl akcií od Suzuki Motor, přičemž se zástupci společností odmítli k obchodu vyjádřit.
Nejen držitelům akcií skandál přináší ztráty. Například konvertibilní dluhopisy v hodnotě 3,7 mld. EUR příští měsíc mají splatnost a držitelé těchto dluhopisů místo hotovosti získají akcie. Vzhledem ke skandálu a poklesu cen akcií mohou investoři získat akcie v nižší hodnotě, než byla původní cena dluhopisů.
Tržní kapitalizace automobilky se snížila o téměř 30 mld. EUR poté, co se zjistilo, že automobilka Volkswagen instalovala software do aut, který obcházel emisní testy.
Zdroj: Bloomberg
Vojtěch Cinert
Fio banka, a.s.
Prohlášení
Související odkazy
- Volkswagen reportuje v 1Q smíšeně: dodávky dle očekávání, pokles čistého zisku a zachování výhledu
- Frankfurtská burza v úvodu silně posiluje, Volkswagen zveřejnil předběžné výsledky za 1Q
- Volkswagen údajně v Evropě dodal více než 150 tisíc plně elektrických vozidel v 1Q roku 2025
- Evropské automobilky plánují zvýšit ceny a přesouvat výrobu do USA
- Frankfurtská burza v úvodu obchodování oslabuje, RWE prodá 49% podíl ve dvou větrných projektech
Nejnovější:
- S&P 500 pokračuje v růstu
- Americké indexy posilují
- Index DAX uzavřel týden růstem, výsledky reportoval Airbus a BASF
- Airbus reportoval solidní čísla za 1Q a zachoval svůj výhled
- ČEZ: EDF podala žalobu proti rozhodnutí ÚOHS
- Pražskou burzu na konci týdne táhnul ČEZ se ziskem 7,17 %
- USA: Průmyslové objednávky v březnu vzrostly o 4,3 % při očekávání 4,5 %
- Americké indexy v úvodu v zeleném, trh práce zůstává silný
- Exxon Mobil reportoval očištěný zisk na akcii za 1Q v souladu s očekáváním
- Výsledky Eli Lilly za 1Q dle očekávání, společnost snížila výhled očištěného zisku na akcii