Česky | English
Infomail: fio@fio.cz

Úvod > Zpravodajství > Odborné články > Globální sportovně-oděvní lídři: Nike a ti další

Globální sportovně-oděvní lídři: Nike a ti další

14.4.2016 15:40, NKE, PUM, ADS, UA*

Článek je zaměřen na největší globální společnosti zabývající se výrobou a prodejem sportovního oblečení a obuvi. Právě prodej sportovní, nejčastěji běžecké obuvi, je hlavním pilířem příjmů většiny těchto společností. Vedle pohodlného sportovního oblečení se velké světové značky zaměřují rovněž na funkční prádlo a výbavu pro celou řadu konkrétních sportů.

Obecně trh sportovního zboží lze rozdělit do více kategorií dle zvolených kritériích. Já se budu zabývat zejména těmi největšími hráči na trhu, kteří jsou zároveň obchodovaní na některé z velkých světových burz. Na následujících řádcích představím vybrané společnosti, porovnám některé fundamentální ukazatele a připojím komentář k aktuálnímu ocenění akcií.    

Obrovské množství peněz v této branži proteče náklady na propagaci a marketing. Většinu výrobků jsou totiž schopni největší hráči na trhu vyrobit v podobné, ne-li takřka totožné kvalitně. Při volbě zboží ze strany spotřebitelů bývá klíčová také cena, která se vyjma specifických produktů pohybuje rovněž na velmi podobné úrovni. Často je tedy hlavním a rozhodujícím faktorem právě obliba konkrétní značky. Velcí globální výrobci si toho jsou velmi dobře vědomi, a tak neváhají vydat na marketing, různá partnerství a sponzoring desítky i stovky milionů dolarů ročně. V minulém roce například Adidas překonal svůj předchozí rekordní kontrakt na téměř 110 mil. dolarů ročně pro fotbalový Manchester United novou smlouvou s dalším světoznámým týmem Realem Madrid. Se španělským velkoklubem se firma dohodla na podmínkách v astronomické výši 150 milionů dolarů ročně. Sportovně-oděvní společnosti se tak často přeplácí, jen aby získaly na svou stranu důležité marketingové tváře.

Představení „velké čtyřky“

Americká světová jednička na poli sportovního průmyslu Nike dokáže vygenerovat za půl roku stejné tržby, jako německá dvojka globálního trhu Adidas za celý rok. Společnost Nike je navíc schopna dosáhnout nejen úctyhodných prodejů, ale zároveň umí vygenerovat velmi tučný zisk. Nike totiž za pouhý jeden kvartál vykáže čistý zisk na celoroční úrovni německého Adidasu. K tradičně známým gigantům je třeba připočíst také další německou společnost Puma a štiku posledních let americký Under Armour.

 

Představení "velké čtyřky" na poli sportovního průmyslu
SpolečnostZeměTržní kapitalizace (mld. USD)Tržby 2015 (mld. USD)Zisk 2015 (USD)
Nike (NKE) USA 100 30,6 3,3 mld.
Adidas (ADS) GER 24 18,4 817 mil.
Under Armour (UA) USA 18 4,0 237 mil.
Puma (PUM) GER 3,3 3,4 34 mil.

Zdroj dat: Bloomberg

 

Celý článek najdete v příloze.


Tomáš Plundra
Fio banka, a.s.
Prohlášení


Pobočky a bankomaty

Mapa ČR
Fio banka na Twitteru Fio banka na Facebooku Fio banka na Google+ Fio banka na Youtube

Devizové kurzy

NákupProdej
EUR25,1692826,38072
USD21,5816222,62038
GBP28,7413230,12468
CHF21,7642322,81177
PLN5,839476,12054

Další měny


Tyto stránky používají cookies. Setrváním na těchto stránkách souhlasíte s jejich používáním. Další informace X