Česky | English
Infomail: fio@fio.cz

Úvod > Zpravodajství > Internetová společnost Jumia Technologies dnes vstupuje na burzu: Představení „afrického Amazonu“

Internetová společnost Jumia Technologies dnes vstupuje na burzu: Představení „afrického Amazonu“

12.4.2019 09:38

Představení africké e-commerce společnosti Jumia Technologies, která chystá svůj vstup na newyorskou burzu (IPO) pod tickerem "JMIA".

Jumia Technologies

Společnost Jumia Technologies působí v šesti afrických regionech, které zahrnují 14 zemí podílejících se ze 74 % na celkových spotřebních výdajích Afriky. Ačkoliv je prodej přes internet v Africe v plenkách, podle společnosti má velký potenciál růstu. Zatímco např. v Číně se internetový prodej na maloobchodních tržbách v roce 2018 podílel téměř 24 %, na pro společnost relevantních afrických trzích jen méně než 1 %.

Trhy, na kterých Jumia působí

Trhy, na kterých Jumia působí

Jumia Technologies se zabývá třemi provázanými oblastmi – provozuje online tržiště Jumia Marketplace, logistikou (Jumia Logistics) a mobilními platbami (JumiaPay).

Jumia Technologies

Jumia věří, že se její značka stala synonymem pro online a mobilní nakupování na trzích, kde působí, a že její logistické služby umožňují prodejcům efektivní přístup k velkému počtu spotřebitelů napříč většinou hlavních afrických trhů.

Online tržiště Jumia Marketplace

Na konci roku 2018 byly na jejím tržišti aktivní 4 mil. spotřebitelů (2017: 2,7 mil.) a 81 tisíc prodejců (obě skupiny definované jako alespoň 1 objednávka za posledních 12 měsíců). V roce 2018 se třetí strany postaraly o 90 % prodaného zboží. Ve vybraných kategoriích spotřebitelům zboží prodává samotná Jumia.

Nabídka zboží zahrnuje oblečení, telefony, domácí potřeby, balené spotřební zboží, kosmetiku, parfémy a elektroniku. Spotřebitelé si také můžou také objednat dodávku z restaurací, pobyt v hotelu či letenku, prodat auto nebo najít práci. Prodejcům na svém tržišti také zprostředkovává finanční řešení třetích stran pro expanzi jejich podnikání.

Společnost věří, že její tržiště je největší e-commerce platformou v Africe.

Logistické služby Jumia Logistics

Jumia Logistics má na starosti dodání zboží pohodlnou a spolehlivou cestou. Zahrnuje síť pronajatých skladů, míst pro zasílání a vyzvedávání zboží a více než 100 externích logistických partnerů. V některých městech společnost také provozuje dodání na tzv. posledním kilometru. V roce 2018 divize zprostředkovala dodání více než 13,8 mil. balíčků.

Platforma JumiaPay pro mobilní platby

V roce 2016 společnost přišla s platformou JumiaPay, která zprostředkovává platby na tržišti společnosti, na čtyři trhy zahrnující Nigérii, v roce 2018 do Egypta. Do budoucna plánuje rozšíření na další trhy.

Společnost nabízí také mobilní platební aplikaci Jumia One, přes kterou mohou spotřebitelé dobíjet telefonní kredit či platit za energie.

Společnost v současné době své platební služby nezpoplatňuje.

Řada afrických spotřebitelů preferuje mobilní zařízení pro platby – v oblasti subsaharské Afriky mělo v roce 2016 více spotřebitelů mobilní platební účet než bankovní účet.

Výsledky společnosti

Celkový objem transakcí na tržištích společnosti v roce 2018 činil 828,2 mil. EUR (2017: 507,1 mil. EUR). Společnost si z této částky ponechává provizi v závislosti na hodnotě prodaného zboží a služeb. Tržby společnosti v roce 2018 činily 130,6 mil. EUR (2017: 94 mil. EUR).

Hrubý zisk meziročně vzrostl o 62 % z 28,2 mil. EUR na 45,7 mil. EUR v roce 2018. Konsolidovaná čistá ztráta meziročně vzrostla z 165,4 mil. EUR na 170,4 mil. EUR.

Afrika jako růstový region

Hrubý domácí produkt Afriky by měl mezi roky 2018 a 2023 ročně v průměru růst o 5,9 %, zatímco rozvinuté země G7 by měly růst jen 3,5% tempem a celý svět o 5,6 % ročně. Afrika by také měla těžit z posilování střední třídy, investic do infrastruktury, urbanizace a populačního boomu – např. Nigérie by se do roku 2050 měla stát třetí nejlidnatější zemí světa. Mladá generace by také měla více využívat online služby.

Potenciál Afriky podle společnosti Jumia

Potenciál Afriky podle společnosti Jumia

Rizika

Společnost mimo jiné varuje, že má za sebou ztrátovou historii a neexistuje garance, že v budoucnu dosáhne či udrží ziskovost. Jumia závisí na externím financování a její obchodní model závisí na růstu internetové penetrace v Africe a rozvoji e-commerce.

Řada regionů, kde společnost působí, se potýká s politickou nestabilitou, změnami regulatorního a legislativního rámce, a v některých případech i násilnou kriminalitou a terorismem.

Mezi akcionáře společnosti patří řada známých jmen

Největším akcionářem Jumie je s 29,7% podílem jihoafrický operátor MTN Group, následovaný německou startupovou a e-commerce společností Rocket Internet s 20,6 % akcií.

Mezi akcionáře s více než 5% podílem patří také společnosti Millicom International Cellular (9,6 %), AEH New Africa eCommerce (8,4 % akcií), telekomunikační společnost Orange (5,8 %), pojišťovna AXA (5,8 %), Chelsea Wharf Holdings (5,2 %) a francouzská likérka Pernod Ricard. Ta si svůj 5,1% podíl koupila v prosinci za 75 mil. EUR. Její investice ocenila společnost na 1,5 mld. EUR. Drobný podíl ve společnosti na konci roku 2018 držela také investiční banka Goldman Sachs.

Někteří akcionáři disponují právem nakoupit další akcie, aby nedošlo k naředění jejich podílu. Za předpokladu uplatnění těchto práv (a neuplatnění opce ze strany upisujících bank) by měl podíl stávajících akcionářů po IPO klesnout na 77,2 %.

Ještě před vstupem na burzu se 1. dubna společnost Mastercard rozhodla koupit akcie v celkové hodnotě 50 mil. EUR za cenu na akcii dosaženou v rámci IPO. Jumia s Mastercardem zároveň uzavřela dohodu o 10letém partnerství. Mastercard by tak měl získat 5,1 % a noví akcionáři zbylých 17,7 %.

Zakladatelé společnosti

Společnost byla založena v roce 2012 pod jménem Africa Internet Group a sídlí v Berlíně. Technologický a datový tým se nachází především v Portugalsku.

Zakladateli a výkonnými řediteli společnosti jsou Jeremy Hodara a Sacha Poignonnec. Oba dříve pracovali pro konzultantskou společnost McKinsey.

Zakladatelé společnosti Jumia

Zakladatelé společnosti Jumia

Výsledky za 1Q

Ve středu 10. dubna společnost zveřejnila náhled výsledků za 1Q 2019. Počet aktivních zákazníků během prvních tří měsíců roku 2019 vzrostl na 4,3 mil. z 4,0 mil. na konci roku 2018. Celkový objem transakcí v 1Q podle předběžných čísel meziročně vzrostl o 55 % díky tržbám třetích stran. Společnost očekává, že očištěná ztráta na úrovni EBITDA meziročně vzroste v absolutní výši, ovšem jako podíl na transakcích klesne.

Podrobnosti o IPO

IPO společnosti Jumia na Newyorské burze cenných papírů (NYSE) mají na starost investiční banky Morgan Stanley, Citigroup, Berenberg a Royal Bank of Canada.

Společnost investorům nabízí 13,5 mil. depozitních certifikátů (ADS), které reprezentují 27 mil. akcií společnosti (1 ADS = 2 akcie).

Společnost očekávala jejich ocenění v rozmezí 13 až 16 USD, nakonec je investorům prodá za 14,5 USD za ADS. Začne se s nimi obchodovat v pátek 12. dubna.

Cílem IPO je zvýšit finanční flexibilitu, rozšířit povědomí společnosti a zprostředkovat jí přístup na akciový trh. Společnost v dohledné době neplánuje výplatu dividendy. „Ze všech dostupných prostředků a jakýchkoliv budoucích zisků chceme financovat rozvoj a expanzi našeho podnikání,“ uvádí společnost v prospektu.

Společnost očekává, že čistý výnos z IPO a prodeje Mastercardu (která by na základě ceny 14,5 USD měla upsat 7,752 mil. akcií) dosáhne 233,1 mil. USD, respektive 253,2 mil. USD, pokud stávající akcionáři uplatní svá práva koupit 17,89 mil akcií.

Celkový počet akcií po IPO (za předpokladu, že stávající akcionáři uplatní svá práva) by měl činit 152,69 mil., respektive 156,74 mil. při uplatnění opcí upisujícími bankami.

Sledujte nás na Twitteru

V nejbližší době své IPO chystají také další společnosti, např. sociální síť Pinterest nebo přepravní společnost Uber. Sledujte proto náš twitterový účet @Fio_investice, ať jste v obraze.

Zdroje

Prospekt a informační brožura společnosti Jumia, Bloomberg, MarketWatch


Jan Tománek
Fio banka, a.s.
Prohlášení


Pobočky a bankomaty

Mapa ČR
Facebook Twitter YouTube
Twitter LinkedIn

Devizové kurzy

NákupProdej
EUR25,1247726,41323
USD22,5225023,67751
GBP28,6728030,14321
CHF22,2680223,40998
PLN5,841226,14078

Další měny


Tyto stránky používají cookies. Setrváním na těchto stránkách souhlasíte s jejich používáním. Další informace X