Česky | English
Infomail: fio@fio.cz

Úvod > Zpravodajství > Výrobce džínů Levi Strauss & Co. se vrací na burzu

Výrobce džínů Levi Strauss & Co. se vrací na burzu

25.3.2019 12:48, LEVI

Představení výrobce a vynálezce džínů Levi Strauss & Co., jehož akcie se po 30 letech vrací na burzu.

Levi Strauss & Co.

Společnost Levi Strauss & Co. se zabývá navrhováním a prodejem oblečení, které zahrnuje světoznámé džíny, ale i trička, kraťasy, sukně, bundy, boty a příslušenství pro muže, ženy a děti. Produkty prodává ve více než 110 zemích pod značkami Levi’s, Dockers, Signature by Levi Strauss & Co. a Denizen.

Ve čtvrtek 21. března se s jejími akciemi začalo obchodovat na newyorské burze.

Společnost s historií od roku 1853, která před 146 lety přišla s prvními džíny

Historie společnosti Levi Strauss & Co. se začala psát již v 19. století, kdy Levi Strauss emigroval z Bavorska do Spojených států, aby v San Francisku v roce 1853 rozjel pobočku rodinného velkoobchodu s látkami. Jedním z jeho zákazníků se stal krejčí Jacob Davis, který za ním přišel s nápadem doplnit kalhoty o měděné cvočky. V roce 1873 získali patent a na světě byly první džíny. Díky své odolnosti si rychle získaly popularitu mezi tvrdě pracujícími a od 50. let, kdy je ve filmu obléknul herec James Dean jako symbol mladistvé rebelie, se staly americkým symbolem Džíny si tak získaly popularitu po celém světě a Levi’s jejich nejznámější značkou.

Společnost do dnešního dne vlastní potomci synovců Leviho Strausse, rodina Haasů, ačkoliv na každodenním řízení společnosti se již nepodílí. S jejími akciemi se poprvé na burze obchodovalo v roce 1971 a její IPO, které vyneslo 50 mil. USD, tehdy bylo jedno z největších. Společnosti však začaly klesat zisky a kurz akcií, a tak ji rodina v roce 1985 opět stáhla z trhu.

Na tokijské burze se však obchoduje s akciemi dceřiné společnosti Levi Strauss K. K. a mateřská společnost vydala veřejně obchodované dluhopisy. Levi Strauss & Co. proto pravidelně zveřejňuje výsledky hospodaření v souladu s požadavky americké Komise pro burzu a cenné papíry. Investorům tak je známá a mají k dispozici dlouhou řadu finančních výkazů.

Trh s oblečením: Čeká džíny comeback po letech ústupu legínám?

Pro společnost klíčový americký trh s džíny v posledních letech klesal. Spojené státy totiž podlehly trendu „athleisure“, což je kombinace slov atletický a volnočasový. Legíny a další sportovní oblečení totiž začali lidé oblékat, i když se zrovna nechystali sportovat, a postupně se k nim přidali i lidé, kteří se sportu nevěnují vůbec.

Na tomto trendu vyrostla např. americká společnost Under Armour (obchodovaná na NYSE jako UAA a UA), kanadská společnost Lululemon Athletica (obchodovaná na Nasdaqu pod tickerem LULU) a těží z ní třeba také Nike (obchodovaná na NYSE pod tickerem NKE). Ne vždy však z tohoto trendu měly společnosti radost – podle některých článků se společnost Lululemon snažila zákaznicím s většími velikostmi znepříjemnit nákup a její zakladatel po několika komentářích o zákaznicích rezignoval.

Společnost Levi Strauss & Co. v tomto segmentu zaspala a jen pomalu rozšířila nabídku kalhot s elastickými tkaninami. Od roku 2015, kdy inovovala dámskou kolekci, však prodeje v segmentu dámských džín ročně v průměru rostly o 14 % a činí nyní třetinu tržeb.

Také celý americký trh s džíny v roce 2018 poprvé po čtyřech letech poklesů vzrostl o 2,2 % na 16,7 mld. USD.

Vývoj prodejů džín v USA

Vývoj prodejů džín v USA

Hospodaření

Historii hospodaření společnosti uvádíme od roku 1999, jelikož od toho roku jsou dostupné v databázi agentury Bloomberg. Fiskální rok společnosti končí vždy v neděli nejbližší 30. listopadu daného roku.

Pohled na výnosy ukazuje poměrně stabilní vývoj prodejů s růstem v posledních třech fiskálních letech. Výnosy v roce 2018 vzrostly na 5,6 mld. USD a podle Yahoo zaznamenaly největší růst za posledních více než 25 let.

Společnost využívá tři hlavní geografické segmenty – Severní a Jižní Ameriku (55 % tržeb v roce 2018), Evropu (29 % tržeb) a Asii, Blízký Východ a Afriku (16 %). Její oblečení je prodáváno prostřednictvím více než 50 ti. obchodních míst (z toho přibližně 3 tis. koncept prodejního místa v rámci jiného obchodu, tzv. shop-in-shop). V lednu 2019 společnost měla 831 vlastních prodejen a 500 prodejních míst shop-in-shop. Její zboží je prodáváno také skrze velkoobchodní a franšízové partnery a e-shop společnosti i třetích stran.

V roce 2018 pocházelo 74 % tržeb z kalhot, 20 % z oblečení pro horní část těla a 6 % z bot a doplňků. Od roku 2015, kdy kalhoty činily 83 % tržeb, tak společnost diverzifikovala své portfolio směrem k rychleji rostoucím kategoriím a usiluje o posun z pozice lídra pánských džínů na lídra lifestylového oblečení pro ženy i muže.

Podobně tak klesá podíl velkoobchodních prodejů, které v tomto období klesly z 62 % na 57 %, zatímco přímý prodej spotřebitelům vzrostl z 29 % na 35 %. Právě ve využití digitálních kanálů a online prodejů oproti prodejům skrze třetí strany vidí Bloomberg potenciál dalšího navýšení ziskové marže.

Management společnosti byl obměněn v roce 2011 a od té doby implementuje novou strategii růstu tržeb a zisků, které od té doby průměrně rostly o 2,3 %, respektive 11,3 %. Fiskální rok 2017 společnost označuje za bod obratu, který přetrval i v roce 2018. Společnost tento obrat připisuje výraznému navýšení investic do marketingové podpory svých značek.

Vývoj výnosů společnosti Levi Strauss & Co.

Vývoj výnosů společnosti Levi Strauss & Co.

Při pohledu na vývoj hrubého provozního zisku EBITDA a čistého zisku zaujme fiskální rok 2003. Ztráta v tomto roce byla způsobena především přeceněním odložené daňové pohledávky, částečně také vyššími náklady na obsluhu danými jak zvýšením dluhu, tak i úroků.

Vývoj očištěného čistého zisku a EBITDA společnosti Levi Strauss & Co.

Vývoj očištěného čistého zisku a EBITDA společnosti Levi Strauss & Co.

V 90. letech na sebe společnost vzala velký dluh, aby financovala výkupy podílů mezi jednotlivými členy kontrolující rodiny. Výkyv v roce 2003 je daný navýšením dluhu (kvůli vyšším kompenzačním platbám, zásobám a vyrovnáním s daňovým úřadem) v kombinaci se zhoršeným hospodařením. Společnost od té doby výrazně zapracovala na zlepšení finanční kondice a svůj fiskální rok 2018 zakončila s čistým dluhem na velmi nízké úrovni, 0,7násobku EBITDA.

Vývoj zadlužení společnosti Levi Strauss & Co.

Vývoj zadlužení společnosti Levi Strauss & Co.

Strategie společnosti

Strategie společnosti má několik pilířů. Prvním z nich je zaměření na ziskové jádro: udržení a posílení vedoucí pozice v oblasti pánských džínů, zákaznické základny mezi velkoobchodníky, růst na rozvinutých trzích USA, Francie, Německa, Mexika a Velké Británie, investice do marketingu.

Druhý pilíř cílí na expanzi: rozvoj produktových kategorií mimo pánské džíny – trička, bundy a dámské oblečení, posílení na nerozvinutých trzích Číny (která tvoří 20 % světového trhu s oblečením, ale na tržbách společnosti se podílí jen 3 %), Indie a Brazílie, rozvoj hodnotových značek Signature by Levi Strauss & Co. a Denizen, které společnost prodává prostřednictvím třetích stran (např. řetězců Walmart a Target), a jejich expanzi na zahraniční trhy, a oportunistické akvizice.

Třetí pilíř spočívá v posílení pozice společnosti napříč prodejními kanály, v maloobchodě i na internetu. Některé prodejny společnosti disponují krejčovským koutkem „Tailor Shop“, kde si spotřebitelé mohou nechat přizpůsobit džíny a bundy personalizovaným vyšíváním a záplatami. V tiskařských koutcích „Print Bar“ si potom mohou nechat natisknout přizpůsobené motivy na oblečení.

Poslední pilíř se zaměřuje na efektivitu hospodaření společnosti. Společnost plánuje implementovat nový korporátní systém pro lepší analýzu dat. Díky laserovému dokončování kalhot „Project F. L. X. – Future-Led Execution“ by se měla snížit doba pro dodání kalhot od návrhu designerů na pult z měsíců na týdny až dny a snížit využití chemikálií.

Ocenění akcií

Následující graf od agentury Bloomberg porovnává ocenění společnosti Levi Strauss na základě násobku tržeb s dalšími společnostmi v sektoru k 11. březnu při dříve indikovaném cenovém rozmezí. Právě ocenění na základě tržeb podle Bloombergu prezentovali investiční bankéři na roadshow investorům vzhledem k očekávání budoucího růstu.

Ocenění akcií Levi Strauss & Co. při ceně 14 USD respektive 16 USD na akcii

Ocenění akcií Levi Strauss & Co. při ceně 14 USD respektive 16 USD na akcii

Ocenění akcií Levi Strauss & Co. z hlediska násobku zisku P/E vychází při výsledné upisovací ceně 17 USD na 23násobek zisku za rok 2017.

Dividendová politika

Společnost vyplácela dividendu od roku 2008 každý rok. V lednu 2019 rada ředitelů schválila dvě dividendy v roce 2019 po 55 mil. USD – první byla vyplacena v únoru, druhá bude vyplacena ve 4Q FY 2019.

Společnost se zatím nerozhodla na výši dividend v budoucnu, ale cílí je stejné nebo vyšší než v posledních letech.

IPO

Společnost investorům celkem nabídla 36,7 mil. akcií třídy A, z toho společnost upsala 9,5 mil. akcií a 27,2 mil. akcií prodali její stávající akcionáři. Upisující investiční banky mají 30denní opci na nákup dalších 5,5 mil. akcií za IPO cenu.

Společnost očekávala, že její akcie budou upsány v rozmezí 14 až 16 USD na akci, nakonec se upsaly za 17 USD, což společnost ocenilo na 6,6 mld. USD (a vyneslo 120,5 mil. USD, pokud upisující banky nevyužijí opci).

První den posílily o 32 % na 22,41 USD. Akcie se obchodují na Newyorské burze cenných papírů pod tickerem „LEVI“.

Akcie dosavadních akcionářů byly transformovány na akcie třídy B s desetinásobným počtem hlasů na akcii oproti veřejně obchodované třídě akcií B. Akcionáři držící akcie třídy B tak disponují přibližně 99 % hlasů.

Společnost neuvádí konkrétní účely, na které prostředky využije. Část z nich může být použita na akvizice a strategické investice, ačkoliv společnost zatím nemá podobné plány.

Chystaná IPO v roce 2019

Letošní rok by měl být z hlediska IPO velmi zajímavý. Svůj akciový debut chystá řada technologických společností, např. služba zprostředkovávající krátkodobé pronájmy Airbnb, sociální síť Pinterest, pracovní platforma Slack nebo přepravní společnosti Uber a Lyft. Sledujte proto náš twitterový účet @Fio_investice, ať vám jejich představení neuteče.

Zdroj: Prospekt společnosti, Hospodářské noviny, Bloomberg, Wikipedia


Jan Tománek
Fio banka, a.s.
Prohlášení


Pobočky a bankomaty

Mapa ČR
Facebook Twitter YouTube
Twitter LinkedIn

Devizové kurzy

NákupProdej
EUR24,9853526,26666
USD22,2748523,41716
GBP27,6831729,10283
CHF22,5322523,68776
PLN5,856826,15718

Další měny


Tyto stránky používají cookies. Setrváním na těchto stránkách souhlasíte s jejich používáním. Další informace X