Česky | English
Infomail: fio@fio.cz

Úvod > Zpravodajství > Zprávy z burzy > Kofola: náhled na oznámenou akvizici společnosti Pivovary CZ

Kofola: náhled na oznámenou akvizici společnosti Pivovary CZ

22.11.2023 18:57, BABKOFOL



Potvrdily se letošní dubnové spekulace a Kofola dnes oznámila vstup do pivovarského odvětví nákupem 51% podílu ve společnosti Pivovary CZ Group. Kofola tak tímto rozšiřuje svoji pozici na tuzemském nápojářském trhu. Kofola ve své prezentaci uvádí, že kupuje nezadluženou společnost s ročními tržbami, resp. EBITDA ve výši 1300 mil. Kč, resp. 250 mil. Kč. Kofola dále očekává, že po dokončení transakce (mělo by k ní dojít začátkem roku 2024) se bude její zadluženost pohybovat pod úrovní 3x EBITDA.

Po dnes oznámených příznivých výsledcích za 3Q 2023 Kofola hlásí ke konci letošního září zadlužení ve výši 2x EBITDA, což znamená mezikvartální snížení z úrovně 2,5x. Po výplatě dividendy v objemu cca 286 mil. Kč, ke které dochází ve 4Q 2023, předpokládáme na konci roku 2023 čistý dluh vůči EBITDA v rozmezí 2,3 – 2,4x. Tedy v absolutní hodnotě v blízkosti 3000 mil. Kč.

Optikou výše uvedených násobků odhadujeme, že transakce mohla být realizována za 9 – 10x EV/EBITDA. To by indikovalo hodnotu celé transakce do rozmezí 2200 – 2500 mil. Kč, přičemž Kofola by ji pak dle našeho prvního náhledu realizovala za cca 1100 – 1300 mil. Kč.

Jedná se o násobky, které se příliš neodchylují od nacenění veřejně obchodovaných globálních pivovarnických skupin jako např. Heineken, Carlsberg či Anheuser-Busch. Pokud uděláme širší pohled na celý trh, pak průměrná EV/EBITDA 2023 je na úrovni 12,8x. V tomto kontextu tak vnímáme transakci jako vcelku rozumně naceněnou. Nejsou to vyloženě nízké, atraktivní násobky v intencích 5 – 7x, ale ani ve vyšším řádu kolem 15x a výše, jež by indikovaly nadhodnocení.

Kofola akvíruje společnost, jíž patří pátá příčka na českém pivovarnickém trhu, má zhruba 4% podíl na trhu a její průměrná roční produkce činí cca 800 tis. hl (s tím, že maximální kapacita přesahuje 1 mil. hl).

Finanční ředitel Kofoly Martin Pisklák na konferenčním hovoru naznačil, že Pivovary CZ jsou společností disponující moderními výrobními technologiemi. Jinými slovy je dobře „zainvestovaná“, a tudíž v blízké budoucnosti nebude potřeba vynakládat výraznější CAPEX. Zhruba 30 % prodejů směřuje na export (např. Německo, Polsko, Švédsko). Dle Piskláka je ambicí rozšířit exportní působnost do zemí jako je Slovensko či Slovinsko. Tedy do zemí, kde má Kofola silné postavení. Pisklák zmiňuje i regionální aspekt akvizice. Pivovary CZ jsou výrazným hráčem na střední Moravě. V tomto regionu, resp. na Moravě má významnější saturaci také Kofola, což má potenciál přinášet co nejužší spolupráci jak v gastru (HoReCa), tak v maloobchodě (retailu).

Shrneme-li, akvizice Pivovarů CZ má z našeho pohledu potenciál se efektivně začlenit do obchodního modelu Kofoly. Ta disponuje rozsáhlou distribuční sítí, má významné postavení v obou hlavních prodejních kanálech (HoReCa, retail), to vše má šanci do budoucna vytvářet synergie a podporovat hospodaření.


Jan Raška, analytik, Fio banka, a.s.

Související odkazy


e-Broker

Přihlásit se | Založit demo

Internetbanking

Přihlásit se | Založit demo

Smartbanking

Stáhnout | Jak aktivovat

Pobočky a bankomaty

Mapa ČR
Facebook Twitter YouTube
Twitter LinkedIn

Devizové kurzy

NákupProdej
EUR24,5872225,95178
USD22,6008423,85516
GBP28,7039830,29702
CHF25,8341227,26788
PLN5,702706,01920

Kompletní informace zde