Česky | English
Infomail: fio@fio.cz

Úvod > Zpravodajství > Zprávy z burzy > Groupon reportoval kvartální výsledky a představil výhled na rok 2023

Groupon reportoval kvartální výsledky a představil výhled na rok 2023

10.8.2023 14:01, GRPN

Americký poskytovatel slevových kupónů Groupon reportoval hospodářské výsledky za druhý kvartál roku 2023. Ačkoliv výnosy meziročně poklesly, tak Grouponu se daří snižovat náklady na provoz. Čistý zisk meziročně poklesl ze ztráty 90,25 mil. USD na 12,00 mil. USD. Očištěný provozní zisk EBITDA se po třech kvartálech navrátil zpět do kladných hodnot. Peněžní tok eviduje společnost nadále v záporných hodnotách, dle projekce společnosti by tomu mělo být až do 4Q.

Zdroj: Groupon

Zdroj: Groupon

Výsledky společnosti Groupon (GRPN) za 2Q 2023
 2Q 2023Konsensus 2Q 20232Q 2022
Tržby (mil. USD) 129,11 121,2  153,22
Čistý zisk (mil. USD) -12,00 -- -90,25
Očištěný zisk na akcii (EPS, USD/akcie)  -0,10  -0,18  -0,34

Finanční výsledky

Výnosy činí 129,11 mil. USD. V meziroční porovnání se jedná o pokles o 16 %. Trh predikoval 121,2 mil. USD. Mezikvartálně výnosy vzrostly o 6 %. Na výnosech společnosti se nejvíce podílí Severní Amerika. V tomto regionu společnost eviduje výnosy ve výši 95,8 mil. USD. Predikovalo se 90,0 mil. USD. Výnosy Severní Ameriky zaznamenaly meziroční pokles o 15 %. Výnosy z ostatních regionů činí 33,3 mil. USD při očekávání 33,8 mil. USD. Meziročně výnosy poklesly o 19 %.

Hrubá marže se meziročně snížila z 133,97 mil. USD na 112,97 mil. USD.
Vývoj výnosů společnosti Groupon, zdroj: Groupon

Vývoj výnosů a hrubé marže společnosti Groupon, zdroj: Groupon

Společnost eviduje meziroční pokles provozních nákladů, a to z 200,48 mil. USD na 117,84 mil. USD. Největší podíl na provozních nákladech mají prodejní, administrativní a režijní náklady. V tomto kvartálu dosáhly 96,26 mil. USD. Ve stejném období roku 2022 je společnost evidovala ve výši 123,94 mil. USD. Rovněž náklady na marketing se meziročně snížily, a to z 29,37 mil. USD na 22,26 mil. USD.Provozní ztráta se meziročně snížila z 66,51 mil. USD na 4,88 mil. USD.  V procentuálním vyjádření se jedná o pokles o 93 %. Trh predikoval provozní ztrátu ve výši 16,9 mil. USD.
Vývoj provozních nákladů společnosti Groupon, zdroj: Groupon

Vývoj prodejních, režijních a správních nákladů společnosti Groupon, zdroj: Groupon

Očištěný provozní zisk EBITDA se dokázal po třech kvartálech vrátit zpět do kladných hodnot. Společnost eviduje očištěný provozní zisk ve výši 15,197 mil. USD. Trh predikoval ve výši 7,82 mil. USD. Ve druhém kvartálu roku 2022 dosáhl očištěný provozní zisk 5,73 mil. USD.
Vývoj provozního zisku EBITDA, zdroj: Groupon

Vývoj očištěného provozního zisku EBITDA, zdroj: Groupon

Čistá ztráta se meziročně snížila z 90,25 mil. USD na 12,00 mil. USD.

Oběžný majetek Groupon k 30. červnu eviduje ve výši 192,34 mil. USD. Největší podíl na oběžném majetku má hotovost a její ekvivalenty, které činí 118,145 mil. USD. Krátkodobé závazky Grouponu dosáhly ke konci kvartálu 364,16 mil. USD.

Peněžní tok za druhý kvartál ve výši -45,617 mil. USD. Ve stejném období roku 2022 byl peněžní tok rovněž v záporných hodnotách, a to ve výši -87,25 mil. USD.
Vývoj peněžního toku, zdroj: Groupon

Vývoj peněžního toku, zdroj: Groupon

Segmenty

Pod Groupon spadají tři hlavní segmenty, a to lokální zážitky, prodej zboží a cestování.

Oddíl lokálních zážitků nabízí pro své klienty zážitkové akce (večer, masáže, adrenalinové sporty), a to od lokálních a národních obchodníků. Výnosy tohoto sektoru se na tržbách podílí z největší části, a to z 87 %. Výnosy dosáhly za druhý kvartál 112,85 mil. USD, meziročně se jedná o pokles o 15,5 %. Hrubá marže dosáhla 99,42 mil. USD.

Segment prodeje zboží generuje výnosy prostřednictvím prodeje zboží ze skladů přímo zákazníkům. Výnosy tohoto oddílu činí rovněž výnosy z prodeje zboží třetích stran, které byly uskutečněné prostřednictvím platformy společnosti Groupon. Výnosy meziročně poklesly o 28,8 % na 8,51 mil. USD. Hrubou marži společnost eviduje ve výši 6,98 mil. USD.

Nejmenším segmentem společnosti je oddíl cestování. Zákazníci si skrze Groupon mohou nakoupit dovolenou. Výnosy dosáhly za druhý kvartál 7,75 mld. USD. Meziročně vzrostly výnosy o 0,9 % Hrubá marže dosáhla 6,56 mil. USD.

Provozní metriky

Společnost eviduje 17,5 mil. aktivních uživatelů. V meziročním porovnání se jedná o pokles o 17 %. V Severní Americe Groupon eviduje 10,6 mil. aktivních uživatelů, v ostatních regionech 6,9 mil.
Vývoj aktivních zákazníků společnosti Groupon, zdroj: Groupon

Vývoj aktivních zákazníků společnosti Groupon, zdroj: Groupon

Hrubé fakturace dosáhly ke konci kvartálu 393,5 mil. USD. V meziročním porovnání poklesly o 14 %. Trh predikoval 389,9 mil. USD. Největší podíl má segment lokálních zážitků. Ve druhém kvartálu činily 319,638 mil. USD.
Vývoj hrubých fakturací v sektoru lokálních zážitků, zdroj: Groupon

Vývoj hrubých fakturací v sektoru lokálních zážitků, zdroj: Groupon


Hrubé fakturace oddílu prodeje zboží dosáhly 42,26 mil. USD.
Vývoj hrubých fakturací v sektoru prodeje zboží, zdroj: Groupon

Vývoj hrubých fakturací v sektoru prodeje zboží, zdroj: Groupon

Segment cestování registroval ke konci kvartálu 31,56 mil. USD.
Hrubé fakturace v segmentu cestování, zdroj: Groupon

Hrubé fakturace v segmentu cestování, zdroj: Groupon

Výhled

V druhé polovině roku 2023 společnost predikuje zlepšující se metriky tempa poklesu výnosů.

Meziroční růst hrubých fakturací by dle Grouponu by měl nastat na začátku roku 2024.

Ve fiskálním roce 2023 společnost projektuje prodejní, režijní a správní náklady dle non-Gaap metriky ve výši 320 mil. USD. Očištěný provozní zisk EBITDA by se dle společnosti měl do konce roku udržet v kladných hodnotách.

Společnost projektuje ve 3Q zápornou hodnotu peněžního toku, nicméně by dle Grouponu měl být peněžní tok méně záporný než v kvartálu předešlém. Ve 4Q společnost již očekává kladný peněžní tok.

Komentář CEO

„Po prvním dokončeném kvartálu v pozici CEO mám přesnější představu, kolik práce máme před námi. Rovněž vidím, že jsme na správně cestě k úspěšné transformaci společnosti. Ačkoliv vzestup není vždy lineární a náš byznys je stále zatěžován zkouškami, tak jsem potěšen ze sekvenčního zlepšení naši finanční výkonnosti. Ačkoliv predikujeme do konce roku 2023 meziroční pokles výnosů, tak začínáme postupně vidět zlepšení tempa poklesu, a to již ve druhém kvartálu. Původní projekce počítala se zlepšením tempa v dalších kvartálech. Očekáváme, že tento trend bude nadále pokračovat do konce roku 2023,“ uvedl Dušan Šenkypl, CEO společnosti Groupon.

Akcie Groupon

V předburzovní fázi obchodování akcie Grouponu odepisují 3,40 % na 7,67 USD.

Vývoj akcie Groupon, zdroj: Bloomberg

Vývoj akcie Groupon, zdroj: Bloomberg

Groupon Inc (GRPN) -3,8 % na 7,94 USD
Ukazatel Ukazatel 
Kapitalizace (mld. USD) 0,25 P/E --
Vývoj za letošní rok (%) -7,5 Očekávané P/E --
52týdenní minimum (USD) 2,9 Prům. cílová cena (USD) 8,0
52týdenní maximum (USD) 14,2 Dividendový výnos (%) --
Zdroj: Groupon, Bloomberg


Jakub Němec, Fio banka, a.s.

Související odkazy


e-Broker

Přihlásit se | Založit demo

Internetbanking

Přihlásit se | Založit demo

Smartbanking

Stáhnout | Jak aktivovat

Pobočky a bankomaty

Mapa ČR
Facebook Twitter YouTube
Twitter LinkedIn

Devizové kurzy

NákupProdej
EUR24,0773725,41363
USD22,5463523,79765
GBP28,5512230,13578
CHF25,3072426,71176
PLN5,500025,80528

Kompletní informace zde