Česky | English
Infomail: fio@fio.cz

Úvod > Zpravodajství > Zprávy z burzy > Kofola: silná tržní pozice, robustní Česko-Slovensko, dostatečná likvidita před obtížným 4Q

Kofola: silná tržní pozice, robustní Česko-Slovensko, dostatečná likvidita před obtížným 4Q

29.11.2020 20:03, BABKOFOL

Mírně lepší než očekávané výnosy a nižší než předpokládané provozní náklady, to je ve stručnosti kombinace, která stála za tím, že Kofola svými výsledky za 3Q 2020 překonala jak naše prognózy, tak odhady trhu.

Pokud nahlídneme na čísla ze segmentově – geografického pohledu, tak Adriatický region víceméně naplnil předpoklady, když zde Kofola, zejména kvůli úbytku turistů v Chorvatsku, vykázala téměř 7% meziroční pokles tržeb na 393 mil. Kč a snížení EBITDA zisku z loňských 115 mil. Kč na 100 mil. Kč. Nad očekávání se však Kofole dařilo na stěžejním česko – slovenském trhu, výsledky byly silné. Tržby, resp. EBITDA zde stouply o 21 % y/y na 1528 mil. Kč, resp. o 42 % na 462 mil. Kč.

Zejména robustní provozní ziskovost překvapila. Z čísel je patrné, že Kofola byla velmi dobře připravena na letní sezónu, která je u nápojářských firem zásadní a má pak často rozhodující vliv na vyznění celoročních čísel. Díky svému regionálnímu rozsahu Kofola evidentně dobře zareagovala na situaci, kdy více lidí preferovalo “domácí” dovolenou před výjezdy do zahraničí, pozitivně se ujaly letní akce jako např. Kofokina. To se projevilo do rostoucích objemů prodejů v HoReCa (gastro segmentu), hlavně v Česku Kofola hlásí za 3Q 2020 znatelný 19% meziroční navýšení objemů na 30,2 mil. litrů. Na Slovensku pak, kde je jedničkou trhu a tudíž je obtížnější vykazovat další výraznější růsty, předvedla solidní navýšení o 7,5 % y/y na 17,4 mil. litrů. Celkově tedy v Česko – Slovensku narostly v HoReCa objemy prodejů o 15 % y/y na 47,7 mil. litrů. Tržby v česko-slovenské HoReCa pak vykázaly 11% meziroční růst na 627 mil. Kč.

To by se mělo poztivně projevovat do tržního podílu. V období od konce roku 2019 do června 2020 Kofola v českém gastru navýšila tržní podíl z 27 % na rekordních 28,8 % (výrazně si upevnila pozici dvojky trhu), na Slovensku pak došlo za stejné období ke zlepšení tržní pozice z 41,2% na 42,5 % (jasná jednička tamního trhu), což je rovněž rekordní úroveň. Aktuální data doplněná o proběhlou letní sezónu zatím k dispozici nejsou, ale vzhledem k výše naznačeným číslům týkající se objemů prodejů a výnosů by tržní pozice během 3Q neměla slábnout a mohla by nadále posílit.

Kofola poprvé od realizace akvizice Korunní a Ondrášovky zveřejnila svůj tržní podíl v maloobchodu (retail). V českém maloobchodu díky akvizici tržní pozice v období mezi koncem roku 2019 a červencem 2020 posílila v souladu s dřívějšími předpoklady z 13,9 % na 19 %. Kofola se tak v tuzemském maloobchodním segmentu osamostatnila na pozici dvojky za Karlovarskými minerálními vodami (KVM) opanujícími 28,6 % trhu. Na Slovensku Kofola produkty Korunní a Ondrášovky neprodává, přesto tam dokázala ve výše uvedeném období mírně navýšit tržní podíl z 19,2 % na 19,8 % a je stále s odstupem téměř šesti procentních bodů jasným lídrem tamního maloobchodního trhu před KVM. Management Kofoly na konferenčním hovoru vyjádřil spokojenost se svou tržní pozicí, šéf česko-slovenského segmentu Daniel Buryš navíc zmínil významnou dominanci na slovenském trhu kolových nápojů, kde společnost dosahuje výrazného 60% tržního podílu.

Výnosová strana hospodaření tak ve 3Q fungovala dobře, v souladu s naším očekáváním se vyvíjel příspěvek Korunní a Ondráškovky, jenž činil 193 mil. Kč (do provozní ziskovosti pak impuls činil 34 mil. Kč, my jsme čekali 28 mil. Kč). Z celkového pohledu tržby mírně překonaly relativně vysoko postavené tržní odhady.

Výraznější překvapení se pak konalo na nákladové straně hospodaření. Kofola se prezentovala nákladovou disciplínou na všech úrovních provozních výdajů, včetně osobních nákladů. Úspory byly realizovány od prodejních nákladů, přes náklady na odbyt, marketing a distribuci až po administrativní náklady, které dokonce i přes akvizici Korunní a Ondrášovky zaznamenaly absolutní pokles, a to o téměř 5 % y/y. Kofola tak v souhrnu vykázala o 2,4 % nižší provozní náklady než jsme předpokládali (v absolutní hodnotě jde o vykázaných 1681 mil. Kč oproti našim předpokládaným 1721 mil. Kč).

Nákladová efektivita byla nejvíce viditelná v Česko-Slovensku a v kombinaci s výše zmíněným příznivým vývojem v objemech prodejů a tržeb pak Kofola na česko-slovenském trhu vykázala nadstandardní EBITDA marži ve výši 30,2 %, což je zvýšení z loňských 25,8 %. Výsledkem je pak silný provozní výsledek z Česko-Slovenska a tedy hlavní impuls do celkového EBITDA zisku, jenž dosáhl na rekordní hladinu 557 mil. Kč.

Silná provozní výkonnost se pozitivně promítla i do samotných finančních toků. I přes 16% meziroční růst CAPEX na 80 mil. Kč a odliv peněžních toků ve finanční části cash flow vedoucí k mírnému snížení hrubého dluhu, byl peněžní příliv v rámci provozního cash flow natolik výrazný (+12 % y/y na 560 mil. Kč), že došlo jak k mezikvartálnímu (+32 %), tak meziročnímu (+2 %) nárůstu hotovosti na 772 mil. Kč a k výraznému mezikvartálnímu snížení čistého dluhu z 3,8x násobku EBITDA na 3x. Vydařená letní sezóna tak vytvořila dostatečně odolnou likvidní pozici k tomu, aby mohla Kofola čelit obtížnému čtvrtému kvartálu zasaženému druhou koronavirovou vlnou (komplikovaný 4Q jsme rozebírali zde) a aby mohla být v prosinci vyplacena dividenda 13,50 Kč na akcii (v absolutní částce 286 mil. Kč) a realizovány odložené splátky bankovních úvěrů z 2Q, resp. 3Q v celkové výši 218 mil. Kč.

Provozní ziskovost za celý letošní rok dle managementu společnosti směřuje do rozmezí 950 – 1000 mil. Kč, což je pokles z loňské úrovně 1119 mil. Kč. Jaké jsou vyhlídky do příštího roku?

Za předpokladu, že v roce 2021 již nebude docházet k drastickému omezování gastro segmentu by Kofola měla zaznamenat výraznější oživení ziskovosti. I přes určitý nárůst cen základních vstupních surovin, když management na konferenčním hovoru naznačil 10 – 15% zvýšení jak nákladů na sladidla (cukr včetně izoglukózy), tak na obaly (PET resin), a předpoklad, že se v příštím roce ještě zcela nepodaří vykompenzovat ztráty z letošního uzavření restaurací a hospod (riziko zmenšení gastro trhu – část restaurací již neotevře nebo riziko, že budou i nadále zaváděny určité restrikce v podobě omezení počtu osob v restauracích apod.), predikujeme v roce 2021 posun EBITDA zisku k hranici 1200 mil. Kč. Očekáváme totiž, že se Kofole v příštím roce podaří vykompenzovat ztráty z letošní uzavírky HoReCa v rozmezí alespoň 200 – 250 mil. Kč, dále předpokládáme pokračující impuls do EBITDA plynoucí z akvizice Korunní a Ondrášovky (cca +35 mil. Kč) a potenciál nadále vidíme v prodejích vody Kláštorná s impulsem do provozního zisku kolem úrovně 10 mil. Kč. S předpokládaným zotavením ziskovosti by pak neměl být ohrožen dividendový potenciál. Kofola by v příštím roce měla být schopna minimálně zopakovat letošní výplatu na úrovni 13,50 Kč na akcii.

Zatím tak nemáme důvod měnit náši prognózu hospodaření na rok 2021 uvedenou v naší poslední fundamentální analýze na tento akciový titul a ponecháváme nákupní doporučení s cílovou cenou 351 Kč.


Jan Raška, analytik, Fio banka, a.s.

Související odkazy


Pobočky a bankomaty

Mapa ČR
Facebook Twitter YouTube
Twitter LinkedIn

Devizové kurzy

NákupProdej
EUR25,4025926,81241
USD20,9564722,11953
GBP28,6217630,21024
CHF23,5806524,88935
PLN5,593675,90413

Kompletní informace zde


Tyto stránky používají cookies. Setrváním na těchto stránkách souhlasíte s jejich používáním. Další informace X