Česky | English
Infomail: fio@fio.cz

Úvod > Zpravodajství > Zprávy z burzy > Kofola ČeskoSlovensko: komentář k výsledkům za 3Q 2018

Kofola ČeskoSlovensko: komentář k výsledkům za 3Q 2018

13.11.2018 07:39, BABKOFOL

Výrobce nealkoholických nápojů Kofola ČeskoSlovensko zveřejnil výsledky hospodaření za 3Q 2018, resp. 9M 2018.

Výsledky hospodaření za 3Q 2018
mil. Kč3Q 2018Odhady Fio3Q 2017

y/y

Výnosy 2041 2035 1983 2,9 %
EBITDA 395 381 357 10,7 %
EBIT 254 246 225 12,8 %
Čistý zisk
175 181 166 5,4 %
Zisk na akcii (Kč)
 7,8 8,1 7,4 5,4 %

 

Pozn.: výsledky jsou očištěny o mimořádné vlivy

 

Kofola svými výsledky hospodaření za 3Q 2018 naplnila naše předpoklady a představila dobrá čísla. Vykázala růsty jak na úrovni výnosů, tak na úrovni zisků. Výnosy v souladu s naším očekáváním meziročně stouply o 2,9 % na 2041 mil. Kč, provozní zisk EBITDA vzrostl o 10,7 % y/y na 395 mil. Kč a mírně překonal náš odhad posazený na hladinu 381 mil. Kč. Čistý zisk pak zaznamenal 5,4% meziroční růst na 175 mil. Kč a byl téměř totožný s naší predikcí 181 mil. Kč.

Jak jsme očekávali, jasným tahounem výsledků hospodaření v letošním třetím kvartále byl český trh. Kofola na tomto náročném a konkurenčním trhu zaznamenala velmi solidní 12% meziroční růst tržeb na úroveň 901 mil. Kč (náš odhad 881 mil. Kč) a poměrně výrazný námi předpokládaný 29% meziroční růst EBITDA na hladinu 170 mil. Kč. Na tuzemském trhu tak vidíme ještě o něco příznivější vývoj tržeb než jsme prognózovali. Pozitivně se samozřejmě projevilo velmi dobré letní počasí. Vedle toho se však domníváme, že Kofola mohla v ČR nad očekávání dobře performovat v profitabilním segmentu HoReCa (hospody a restaurace). Z celkových čísel za česko-slovenský trh lze totiž vyčíst, že jeho podíl na celkových tržbách stoupl z loňských 38,6 % na 39,3 % a vzhledem k tomu, že na Slovensku Kofola téměř stagnovala, tak by to nahrávalo zlepšení v ČR. Dále předpokládáme, že celkové tuzemské tržby ve 3Q 2018 již alespoň mírně vylepšila letošní nová akvizice Leros (výrobce bylinných čajů a dalších léčivých produktů). Na nákladové straně se pak v souladu s očekáváním pozitivně projevily zejména nižší náklady na cukr, když Kofola na letošní rok nakontraktovala o cca 30 % nižší cenu cukru. Výsledkem pak je výše zmíněný nárůst EBITDA na 170 mil. Kč (náš odhad 168 mil. Kč) a meziroční posun EBITDA marže o 2,4 p.b. na 18,9 % (zlepšení rentability je patrné i z dlouhodobějšího pohledu, když např. ve 3Q 2015, resp. 3Q 2016 činila EBITDA marže 16,2 %, resp. 13,7 %).

Podle našeho očekávání Kofola vykázala téměř stabilní výkonnost na slovenském a slovinském trhu se stále vysokými EBITDA maržemi 26,5 %, resp. 35,7 %. Konkrétně na Slovensku Kofola zaznamenala meziročně stabilní tržby ve výši 476 mil. Kč (náš odhad byl lehce optimističtější na úrovni 497 mil. Kč) a mírný 4% y/y růst EBITDA na 126 mil. Kč, což bylo v souladu s naší predikcí. Stejně tak ve Slovinsku nebyl ve 3Q 2018 zaznamenán výraznější výkyv v hospodaření (i přes rostoucí náklady na energie a dopravu) a Kofola si zde jako jednička trhu udržuje stabilně vysokou výkonnost s tržbami 230 mil. Kč (loni 221 mil. Kč) a EBITDA ziskem 82 mil. Kč (v loňském 3Q to bylo 80 mil. Kč).

A tak jedinými zeměmi, které vytvářely negativní tlak na celkové výsledky společnosti, byly podle očekávání Polsko a Chorvatsko. Kofola v Polsku již delší čas bojuje s poklesem tržeb a výjimkou nebyl ani 3Q 2018 se 17% meziroční snížením na 267 mil. Kč (náš odhad 263 mil. Kč). Růst tržeb z vlastních značek není dostatečný, aby vykompenzoval pokračující výraznější snižování prodejů privátních značek, což pak resultuje i do meziročního poklesu EBITDA z úrovně 14 mil. Kč na 11 mil. Kč. Provozní výkonnost se tak na polském trhu nadále pohybuje na pomezí zisku a ztráty. Restrukturalizační a strategická opatření přijatá v minulosti tak prozatím neznamenají obrat, pokles tržeb je nadále výraznější než snižování nákladů.

V Chorvatsku je situace přeci jen odlišnější. Na úrovni tržeb zde Kofola zaznamenala solidní vývoj, když se 128 mil. Kč vyrovnala poměrně silnou loňskou srovnávací základnu ve výši 126 mil. Kč. Dobré prodeje slovinské značky Radenska a Pepsi kompenzují slabší prodeje tamních domácích značek z portfolia Studenac. Na nákladové straně se však Kofola v Chorvatsku stále potýká zejména se zvýšenými náklady na marketing, což výrazněji tlumí provozní ziskovost, jenž je nadále marginální pohybující se v řádu nízkých jednotek milionů korun (Chorvatsko je začleněno do segmentu ostatní, který vykázal EBITDA pouhých 5 mil. Kč, což je pokles z loňských 11 mil. Kč). Prozatím tak Kofola na chorvatském trhu zaostává za svým cílem dosahovat EBITDA marže alespoň ve výši 10 %. Zkušenosti ze slovinského trhu, viditelnější naplňování možných synergických efektů plynoucích ze spolupráce slovinské Radensky a chorvatského Studenacu, to vše podle našeho názoru vytváří prostor pro výraznější zlepšení profitability do následujícího roku.

Z celkového pohledu však Kofola, jak uvádíme v úvodu textu, vykázala rostoucí kvartál. Z našeho pohledu výsledky hospodaření za 3Q 2018 potvrdily dobrou letní sezónu a podle našeho názoru jsou vytvořeny předpoklady k tomu, aby management společnosti vylepšil výhled letošní EBITDA (předpokládáme, že k výhledu se Kofola vyjádří v dnešním konferenčním hovoru). Domníváme se, že včerejší výsledkový report by měl být spíše podporou pro dnešní obchodování s akciemi Kofoly. Očekáváme tak jejich příznivou reakci.


Jan Raška, analytik, Fio banka, a.s.

Související odkazy


Pobočky a bankomaty

Mapa ČR
Fio banka na Twitteru Fio banka na Facebooku Fio banka na Google+ Fio banka na Youtube

Devizové kurzy

NákupProdej
EUR25,2252026,51881
USD22,1539523,29006
GBP28,2121129,65889
CHF22,3284723,47353
PLN5,884616,18639

Další měny


Tyto stránky používají cookies. Setrváním na těchto stránkách souhlasíte s jejich používáním. Další informace X