Meta musí změnit, jak pracuje s daty evropských uživatelů, rozhodl Soudní dvůr EU
Evropský soudní dvůr rozhodl, že Meta od uživatelů musí získat souhlas, před zobrazováním personalizované reklamy.
Platformy společnosti Meta musí nově získat souhlas uživatele před zobrazováním personalizované reklamy. Tento překvapivý prvek ve širším rozsudku o omezování používání osobních dat firmou, ve kterém lucemburský soud rozhodl ve prospěch německého regulátora.
Tento rozsudek může být klíčový v dlouhodobé snaze společnosti Meta chránit svůj hlavní obchodní model, který je založen na schopnosti zobrazovat uživatelům cílené reklamy. Za první tři měsíce Meta zaznamenala příjmy z reklamy 28,1 miliard dolarů, z čehož 22 % pocházelo z Evropy.
Po lednovém rozsudku v Irsku, jež společnosti uložil pokutu 425 milionů dolarů, Meta změnila své odůvodnění pro personalizované reklamy jako „oprávněný zájem“ a vytvořila formulář, který uživatel může vyplnit, aby se mu personalizované reklamy nezobrazovaly. V tiskové zprávě však nyní lucemburský soud uvedl, že Meta nesmí používat argument „oprávněného zájmu“ pro reklamní účely bez svobodně uděleného souhlasu uživatele. To znamená, že používání služby není podmíněno souhlasem.
Nové rozhodnutí dále umožnilo, úřadům pro ochranu hospodářské soutěže rozhodovat, zda společnosti dodržují jiné zákony, než o hospodářské soutěži.
Toto by mohlo vést k novým typům antimonopolních vyšetřování proti velkým technologickým společnostem, které čelí velkému navýšení regulací týkajících se spravedlivé soutěže, moderování obsahu a brzy umělé inteligence.
Rozsudek znamená, že se Meta bude muset podrobit nařízení německého protikartelového úřadu z roku 2019 a bude muset skončit s kombinováním uživatelských dat z různých platforem bez souhlasu uživatele. To zahrnuje Facebook a další produkty společnosti Meta, jmenovitě WhatsApp a Instagram. Toto rozhodnutí dle společnosti Meta zašlo příliš daleko. Dle německého regulátora Facebook zneužil svého dominantního postavení mezi sociálními sítěmi a vyžadoval, aby uživatelé souhlasili s podmínkami služby, jež zahrnovaly kombinování dat mezi svými různými službami.
Přestože se Meta odvolalo proti rozsudku, tak společnost pracuje s německým regulátorem a podnikl kroky k dodržování pravidel. Regulátor oznámil, že Meta předělá možnosti nastavení, aby uživatelům umožnil lépe si volit, jak Meta smí kombinovat jejich účty napříč platformami, poté so regulátor současnou verzi shledal „podstatně nedostačující“.
Dopad rozsudku může být limitovaný, například, kvůli novému zákonu EU o digitální konkurenci, který pravděpodobně bude ustanovovat podobná omezení již počátkem příštího roku.
Zdroj: Wall Street Journal, Bloomberg
Tobiáš Kohout
Fio banka, a.s.
Prohlášení
Související odkazy
- Wall Street míří k novým maximům
- Meta: Zuckerberg údajně sestavuje nový tým pro AI
- Meta vykázala za 1Q zisk na akcii výrazně nad očekáváním, navyšuje investice do AI
- Americké akcie rostou, reportovaly Tesla, Philip Morris International, AT&T, Thermo Fisher a další
- Wall Street výrazněji ztrácí, Nasdaq -1,8 %
Nejnovější:
- USA: Nové žádosti o podporu v nezaměstnanosti k 19. červenci dosáhly 217 tis. při očekávání 226 tis.
- USA: Index aktivity Chicago Fed v červnu na -0,10 b. při očekávání -0,15 b.
- IBM zveřejnilo výsledky za 2Q, výnosy ze softwaru zaostaly za očekáváním
- Vývoj cen komodit: Zemní plyn (+2,12 %), zlato (-0,93 %) a měď (+0,92 %)
- Vývoj měnových párů: EUR/CZK 24,55
- Eurozóna: ECB ponechala sazby na stávající úrovni
- Chipotle Mexican Grill reportoval za 2Q a snížil výhled porovnatelných tržeb
- Konferenční hovor Monety k 2Q: potenciál překonat výhled letošního čistého zisku až o 400 mil. Kč
- USA: Počet nově vydaných stavebních povolení v červnu dle konečných dat poklesl na 1393 tis.
- Tesla reportovala výsledky pod odhady, meziroční růst zaznamenal segment služeb