"Nelze vše vsadit na jednu kartu," oponuje Daimler Volkswagenu a Tesle v názoru na palivové články
CEO Daimler Trucks v telefonním rozhovoru s Bloomberg obhajoval existenci palivových článků. Dle jeho názoru je riskantní do budoucna spoléhat čistě na elektrické baterie. Svými názory jsou mu v opozici ředitelé Volkswagenu a Tesly.
CEO Daimler Trucks obhajuje existenci palivových článků
Nákladní vozidla poháněná vodíkem budou hrát důležitou roli ve snižování emisí z dopravního sektoru navzdory technologickým překážkám. Nelze spoléhat jen na elektřinou poháněná vozidla. Takový názor uvedl Martin Daum, CEO Daimler Trucks, v telefonickém rozhovoru s agenturou Bloomberg.
„Při snaze dosáhnout klimatických cílů si nemůžeme dovolit vše vsadit jen na jednu technogii,“ řekl Daum. „Do roku 2025 se budeme soustředit stoprocentně na elektromobily. Mezi roky 2025 a 2035 budeme potřebovat vozidla jak s elektrickými bateriemi, tak s palivovými články, jelikož požadavky masivně rostoucí infrastruktury vyžadují dvoustranný přístup.“
Dále uvedl, že riziko spoléhání pouze na elektromobily spočívá v nedostatku některých surových materiálů a ve výzvách spojených s podporou širokosáhlých nabíjecích stanic pro elektrická nákladní vozidla a autobusy.
Volkswagen a Tesla vodík odsoudily
Daum je tak v opozici názorů ředitelů automobilek Volkswagen a Tesla, tedy Herberta Diesse a Elona Muska, kteří se ve svých tweetech o vodíkovém pohonu vyjádřili negativně.
„Vodíková auta prokazatelně nejsou řešením. V dopravě se prosadila elektrifikace. Falešné debaty jsou ztrátou času. Prosím naslouchejte vědcům!“ vyjádřil se na Twitteru v úterním příspěvku Diess.
„Diess má pravdu. Vodík je podivuhodně hloupá forma úložiště energie pro automobily,“ reagoval na Musk ve čtvrtek.
Souboj technologií
Vodíkové články jsou již léta zkoumány jako alternativa k automobilům na elektrické baterie a tradičním spalovacím motorům. V cestě jim však vysoké náklady a nedostatečná palivová infrastruktura a technologie tak zůstala v pozadí elektrických baterií. Na druhou stranu elektrifikace komerčních vozidel je komplexnější než u osobních automobilů, jelikož jsou větší, těžší a mají šíroké využití, od dovozu do supermarketů v městských zónách po dlouhé přepravy do vzdálených lokací.
Ve vývoji palivových článků Daimler nedávno zahájil společný podnik s Volvem.
Akcie společnosti Daimler k závěru obchodování na Xetře rostou o 0,81 % na 75,75 EUR, akcie Volkswagenu posilují o 0,54 % na 215,95 EUR a akcie Tesly na NASDAQ klesají o 0,020 % na 586,66 USD.
Zdroj: Bloomberg
Matěj Švanda
Fio banka, a.s.
Prohlášení
Související odkazy
- Zámořské indexy oslabují
- Frankfurtská burza dnes končí v kladných hodnotách
- Frankfurtská burza v úvodu roste, Škoda Auto dodala za 9M meziročně o 14,1 % více vozů
- Index DAX neudržel zisky a zakončuje seanci na červené nule
- Frankfurtská burza v úvodu posiluje, reportovaly společnosti Airbus, Volkswagen a Scout24
Nejnovější:
- Americké futures kontrakty posilují
- USA: Index výrobní aktivity filadelfského Fedu v prosinci na -10,2 b.
- USA: Index CPI v listopadu meziročně vzrostl o 2,7 % při očekávání růstu o 3,1 %
- USA: Nové žádosti o podporu v nezaměstnanosti k 13. prosinci dosáhly 224 tis.
- ČR: ČNB ponechala 2T repo sazbu na 3,5 %
- Eurozóna: ECB ponechala sazby beze změny v souladu s očekáváním
- FactSet reportoval výsledky a zveřejnil výhled na rok 2026
- Vývoj cen komodit: Zemní plyn (+2,83 %), stříbro (-0,66 %), zlato (-0,45 %)
- Vývoj měnových párů: EUR/CZK 24,39
- Eurozóna: Stavební výroba v říjnu meziměsíčně vzrostla o 0,9 %





