Česky | English
Infomail: fio@fio.cz

Úvod > Zpravodajství > Zprávy z burzy > Automobilky se předhánějí v nových technologiích

Automobilky se předhánějí v nových technologiích

18.2.2013 17:51, BMW, F, NSANY, ALV, TM, DAI*

Je libo devítistupňovou převodovku nebo raději bezpečnostní pás s airbagem? Žádný problém…

Ať už si potrpíte na bezpečnost nebo sledujete především nízkou spotřebu svého vozu, automobilky vědí, čím upoutat pozornost. Přestože nejnovější technologické vymoženosti jsou výsadou luxusních automobilů, je pouze otázkou času, kdy se stanou dnešní novinky součástí běžné výbavy. Největší hity automobilového průmyslu shrnul ve svém článku pro MarketWatch Joseph B. White.

Zapněte si nafukovací pás.

Bezpečnostní pásy denně zachraňují mnoho životů, přesto dochází k případům, kdy dojde vinou pásu ke zranění orgánů, svalů nebo páteří. Tomu má předejít nafukovací pás. Tradiční airbagy umísťované například na volantu využívají pro naplnění horký plyn. Aby se předešlo popáleninám, jsou nafukovací pásy plněny studeným vzduchem.
Švédská společnost Autoliv (ALV) zabývající se bezpečnostními systémy pro automobily patří mezi firmy, které přispěly k vývoji nafukovacích pásů. Ford Motor (F) použil tuto technologii u svého vozu v roce 2011. Daimler (DAI) a jeho Mercedes-Benz technologii nabídnou v nových sedanech S-Class.

Rozpoznejte chodce ve tmě.

Mnoho kolizí s chodci je zaviněno jejich nedostatečnou viditelností. Statistiky v USA ukazují, že více než 4000 chodců ročně zahyne na silnicích. Téměř 70 tisíc jich bylo v roce 2011 zraněno.
BMW (BMW) zavádí infračervenou kameru s technologií „dinamic-spotlight". Software dokáže rozpoznat siluetu člověka (nebo zvířete). Řidiče varuje ikona zobrazená na obrazovce nebo přímo na předním skle.

Uspořádejte si přístrojovou desku podle vlastních představ.

Palubní desku dříve představovala statická plocha s mechanickými číselníky a měřidly. Dnes nabízí automobilky programovatelné obrazovky, které umožní zobrazit více informací a nastavit si „kokpit" podle vlastních představ.
Nový Lexus patřící pod Toyota Motor (TM) využívá displej tvořený tenkovrstvými tranzistory (TFT metoda) a pohyblivé nastavení otáčkoměru pro vytvoření kombinace tradičního a moderního zobrazení. Přepínáním kontrolky na volantu může řidič vyvolat velké menu uprostřed desky a přednastavit si obrazovku pro dva různé řidiče. Lze měnit Jazyk, míle za hodinu na kilometry a zobrazit například informace o cestě.

Zařaďte tam devítku.

Zvyšující se nároky na úsporu paliva nutí automobilky ke konstrukci převodovek o stále více stupních. Chrysler Group, který patří pod Fiat (FIATY) má představit devítistupňovou převodovku. Tu vyvinula německá společnost ZF Friedrichshafen AG, která tvrdí, že novinka je o 10 - 16 % ekonomičtější než šestistupňová převodovka.

Řízení má zdokonalit počítač.

Tradiční řízení předpokládalo řadu mechanických propojení, které zajišťovaly, že kola budou reagovat na otočení volantu. Nissan (NSANY) přichází s Infinitiv Q50, které jako první využije tzv. systém „steer-by-wire", který plně nahradí všechny mechanické součástky elektronickým systémem. Elektronické signály mohou být podle firmy rychlejší než mechanické propojení a elektronický systém nabízí řidiči volbu mezi čtyřmi stupni od nejklidnější po plně sportovní jízdu. Pokud selže elektronika, auto udrží pod kontrolou záložní mechanické propojení.

Zdroj: MarketWatch


Rudolf Plachý, Fio banka, a.s.

Související odkazy


e-Broker

Přihlásit se | Založit demo

Internetbanking

Přihlásit se | Založit demo

Smartbanking

Stáhnout | Jak aktivovat

Pobočky a bankomaty

Mapa ČR
Facebook Twitter YouTube
Twitter LinkedIn

Devizové kurzy

NákupProdej
EUR24,0436525,50535
USD21,0836222,36538
GBP28,5419130,27709
CHF25,6508027,21020
PLN5,634485,97702

Kompletní informace zde