Zvětšování rozdílu mezi akciemi Volkswagen by mohlo naznačovat problémy s financováním
Automobilka Volkswagen v souvislosti s pokrytím potenciálních nákladů u podvodu s emisemi vyhradila 6,5 mld EUR. Objevují se spekulace, že krizí postižená automobilka bude prodávat akcie, aby si zajistila financování potenciálně větších nákladů. Což může být důvodem, proč se akcie s tickerem VOW3 bez hlasovacích práv obchodují s nejvýraznějším diskontem vůči akciím s hlasovacími právy s tickerem VOW za posledních 6 let.
Navýšení kapitálu formou úpisu nových akcií by rozředilo hodnotu akcií bez hlasovacích práv (VOW3), které jsou více obchodované. Akcie bez hlasovacích práv se nyní obchodují o téměř 20 EUR níže než akcie s právy hlasovat (VOW).
Následující graf ukazuje rozdíl mezi cenou akcií s tickerem VOW3 a VOW od roku 2009.
Obchodovanější akcie VOW3 bez hlasovacích práv se za posledních 6 let téměř vždy obchodovaly dráže než s právy hlasovat s tickerem VOW. Akcie s tickerem VOW3 jsou rovněž v indexu DAX a jsou likvidnější, tím v sobě obsahují prémii za likviditu. Akcie s hlasovacími právy VOW jsou z 90 % vlastněny rodinou Porscheho a Piecha, německou regionální vládou Saskem a investičním fondem v Kataru.
Refinancování dluhopisů a získání bankovních půjček je možností, jak získat dostatečný kapitál k financování případných pokut a právních nákladů. Jinou možností je prodej respektive úpis akcií. Podle analytika Juergena Piepera z Bankhaus Metzler by tato možnost byla pravděpodobnější v případě nákladů přesahující 32 mld. EUR. Analytik Frank Biller z Landesbank Baden-Wuerttemberg řekl, že úpis nových akcií není prozatím nutný a je otázka, do jaké míry bude automobilka potřebovat nový kapitál.
Na druhé straně kupříkladu analytik Frank Schwope z NordLB poukazuje, že potenciální potřeba nového kapitálu plně nevysvětluje, proč se akcie VOW3 obchodují výrazně níže než VOW. Jedno možné vysvětlení je, že rodiny Pieche a Porscheho mohou kupovat více akcií právě s hlasovacími právy VOW, aby navýšily svůj podíl. 26. září společnost Porsche Automobil Holding koupila 1,5% podíl akcií od Suzuki Motor, přičemž se zástupci společností odmítli k obchodu vyjádřit.
Nejen držitelům akcií skandál přináší ztráty. Například konvertibilní dluhopisy v hodnotě 3,7 mld. EUR příští měsíc mají splatnost a držitelé těchto dluhopisů místo hotovosti získají akcie. Vzhledem ke skandálu a poklesu cen akcií mohou investoři získat akcie v nižší hodnotě, než byla původní cena dluhopisů.
Tržní kapitalizace automobilky se snížila o téměř 30 mld. EUR poté, co se zjistilo, že automobilka Volkswagen instalovala software do aut, který obcházel emisní testy.
Zdroj: Bloomberg
Vojtěch Cinert
Fio banka, a.s.
Prohlášení
Související odkazy
- Frankfurtská burza v úvodu posiluje, výrazně se daří automobilkám
- Frankfurtská burza v úvodu oslabuje, nedaří se automobilkám po varování ohledně zisku od Renaultu
- Frankfurt uzavřel pátek v zeleném
- Index DAX ztrácel, německé automobilky se údajně přiblížily dohodě o clech s americkým ministrem
- Frankfurtská burza na začátku týdne posílila
Nejnovější:
- Technologický sektor táhl dnešní růst
- Trh je po absorbování dat smíšený
- Frankfurtská burza uzavřela čtvrtek růstem, reportovala Deutsche Bank a MTU Aero Engines
- Deutsche Bank reportovala za 2Q nad očekáváním, bankovní dům je na cestě splnit celoroční cíle
- Colt CZ bude i nadále dodávat zbraně české armádě, s Ministerstvem obrany podepíše novou smlouvu
- USA: Index výrobní aktivity kansaského Fedu v červenci na 1,0 b.
- Pražská burza rostla, index PX na historickém maximu
- Americké indexy se v úvodu seance obchodují smíšeně, výsledková sezóna je v plném proudu
- USA: Zásoby plynu podle EIA k 18. červenci vzrostly o 23 mld. kubických stop při očekávání 27 mld.
- USA: Prodeje nových domů v červnu meziměsíčně vzrostly o 0,6 % při očekávání růstu o 4,3 %