Česky | English
Infomail: fio@fio.cz

Úvod > Zpravodajství > Odborné články > Globální sportovně-oděvní lídři: Nike a ti další

Globální sportovně-oděvní lídři: Nike a ti další

14.4.2016 15:40, NKE, PUM, ADS, UA*

Článek je zaměřen na největší globální společnosti zabývající se výrobou a prodejem sportovního oblečení a obuvi. Právě prodej sportovní, nejčastěji běžecké obuvi, je hlavním pilířem příjmů většiny těchto společností. Vedle pohodlného sportovního oblečení se velké světové značky zaměřují rovněž na funkční prádlo a výbavu pro celou řadu konkrétních sportů.

Obecně trh sportovního zboží lze rozdělit do více kategorií dle zvolených kritériích. Já se budu zabývat zejména těmi největšími hráči na trhu, kteří jsou zároveň obchodovaní na některé z velkých světových burz. Na následujících řádcích představím vybrané společnosti, porovnám některé fundamentální ukazatele a připojím komentář k aktuálnímu ocenění akcií.    

Obrovské množství peněz v této branži proteče náklady na propagaci a marketing. Většinu výrobků jsou totiž schopni největší hráči na trhu vyrobit v podobné, ne-li takřka totožné kvalitně. Při volbě zboží ze strany spotřebitelů bývá klíčová také cena, která se vyjma specifických produktů pohybuje rovněž na velmi podobné úrovni. Často je tedy hlavním a rozhodujícím faktorem právě obliba konkrétní značky. Velcí globální výrobci si toho jsou velmi dobře vědomi, a tak neváhají vydat na marketing, různá partnerství a sponzoring desítky i stovky milionů dolarů ročně. V minulém roce například Adidas překonal svůj předchozí rekordní kontrakt na téměř 110 mil. dolarů ročně pro fotbalový Manchester United novou smlouvou s dalším světoznámým týmem Realem Madrid. Se španělským velkoklubem se firma dohodla na podmínkách v astronomické výši 150 milionů dolarů ročně. Sportovně-oděvní společnosti se tak často přeplácí, jen aby získaly na svou stranu důležité marketingové tváře.

Představení „velké čtyřky“

Americká světová jednička na poli sportovního průmyslu Nike dokáže vygenerovat za půl roku stejné tržby, jako německá dvojka globálního trhu Adidas za celý rok. Společnost Nike je navíc schopna dosáhnout nejen úctyhodných prodejů, ale zároveň umí vygenerovat velmi tučný zisk. Nike totiž za pouhý jeden kvartál vykáže čistý zisk na celoroční úrovni německého Adidasu. K tradičně známým gigantům je třeba připočíst také další německou společnost Puma a štiku posledních let americký Under Armour.

 

Představení "velké čtyřky" na poli sportovního průmyslu
SpolečnostZeměTržní kapitalizace (mld. USD)Tržby 2015 (mld. USD)Zisk 2015 (USD)
Nike (NKE) USA 100 30,6 3,3 mld.
Adidas (ADS) GER 24 18,4 817 mil.
Under Armour (UA) USA 18 4,0 237 mil.
Puma (PUM) GER 3,3 3,4 34 mil.

Zdroj dat: Bloomberg

 

Celý článek najdete v příloze.


Tomáš Plundra
Fio banka, a.s.
Prohlášení


e-Broker

Přihlásit se | Založit demo

Internetbanking

Přihlásit se | Založit demo

Smartbanking

Stáhnout | Jak aktivovat

Pobočky a bankomaty

Mapa ČR
Facebook Twitter YouTube
Twitter LinkedIn

Devizové kurzy

NákupProdej
EUR24,4928425,85216
USD22,8586824,12732
GBP28,5507330,13527
CHF25,0177726,40623
PLN5,662715,97699

Kompletní informace zde