Česky | English
Infomail: fio@fio.cz

Úvod > Zpravodajství > Odborné články > Groupon, aneb nechci (si) slevu zadarmo

Groupon, aneb nechci (si) slevu zadarmo

18.11.2011 13:15

Jsou tomu právě dva týdny, kdy na burzu s velkou slávou vstoupila matka všech slevových portálů, společnost Groupon Inc

Ještě předtím než světlo burzovního parketu spatřilo 35 mln. kusů akcií, tedy přibližně 6 % veškerých kmenových akcií, prošel si tento proces trnitou cestou. Již od počátku ohlášení úmyslu vstoupit na burzu (polovina roku 2011) se okolo Grouponu objevilo mnoho otazníků a rozpačitých ohlasů. Za ty si společnost mohla z části sama. Mezi manažerské přešlapy patří ošidná účetní praktika, kdy firma nezapočítávala do svého provozního zisku marketingové náklady na získání nových zákazníků, čímž se ze „ziskové" společnosti rázem dostala do červených čísel (konkrétně za rok 2010 se provozní zisk 84 mil. USD. jako mávnutím kouzelného proutku proměnil ve ztrátu 420 mil. USD). Mimochodem ke změně účtování nakonec musela přistoupit dvakrát... Nebo ať se jednalo o vzdorovitý mail zakladatele firmy Andrewa Masona zaměstnancům společnosti v reakci na kritiku, která se na business model společnosti snesla během registrace IPO (kdy mají firmy zakázáno veřejně vydávat jakákoliv prohlášení). Na stabilitě nepřidávala ani ztráta 2 provozních ředitelů za poslední rok. Co však pálilo kritiky nejvíce byla valuace společnosti, která se pohybovala v některých případech až na hranici 25 mld. USD. Do očí bijící to je pak v případě firmy, která za minulý rok vykázala tržby v hodnotě 760 mil. USD. Někdo by mi mohl namítnout, že vzhledem k tomu, že v předchozím roce byly tržby pouhých 33 mil. USD (tedy meziročně skok o 2 200 %!!!!!) jde o ohodnocení racionální. Bohužel to však ilustruje smutný fakt, že cokoliv co se v poslední době pyšní přívlastkem „sociální síť" je hned označováno jako business budoucnosti (na paměť se tak dere vzpomínka na zlatou éru internetových společností, jejichž IPO během dot-com bubliny na přelomu tisíciletí, rostly jako houby po dešti). Ano je nepochybně pravda, že Groupon nadále patří mezi hlavního hráče v tomto novém sektoru nabízejícím všemožné slevové kupóny takřka na cokoliv (v současnosti má tržní podíl okolo 54 %). Jenže tento trh není chráněn žádnými bariérami vstupu nebo patenty, takže s trochou nadsázky si můžeme rozjet podobný business plán já nebo vy (ostatně se stačí podívat na množství „slevomatů" v domácí kotlině). A zde Grouponu roste konkurence v těžké váhové kategorii jako Google Offers nebo LivingSocial. Nelze opomenout ani menší „slevomaty," které sice nemohou těžit z efektu úspor z rozsahu jako je tomu v případě Grouponu, který disponuje obrovskou komerční platformou. Na druhou stranu však mají blíže k lokálním obchodníkům se kterými mohou navázat užší spolupráci a lépe vyjít jejich potřebám. To vše vytváří tlak na marže a lze očekávat, že ty budou v odvětví nadále klesat i díky vyjednávací síle samotných obchodníků, kteří se nemusí spoléhat pouze na jeden distribuční kanál. Důvěru nevzbuzuje ani fakt, že dle dokumentů, které Groupon poskytl SECu bylo z 946 mil. USD, které společnost získala od investorů, vráceno majitelům a business andělům 810 mil. USD, místo aby byly tyto peníze využity pro další rozvoj společnosti. V reakci na pochyby tak postupně Groupon ambiciózní plány na IPO redukoval a v říjnu oznámil, že místo ocenění na 25 mld. USD, očekává střízlivější odhad okolo poloviny této částky.

Původní plán upsat 30 mil. akcií mezi 16-18 USD nakonec překonal očekávání firmy a IPO bylo 10x přeupsané, což vedlo k úpisu dalších 5 mil. akcií. Upisovací cena nakonec byla stanovena na 20 USD. Díky tomu společnost získala kapitál v hodnotě 700 mil. USD a celková kapitalizace firmy byla stanovena na 12,7 mld. USD. Jednalo se přitom o největší internetové IPO od uvedení Google před sedmi lety. Čtvrtého listopadu pak bylo zahájeno obchodování s akciemi pod tickerem GRPN a hned v úvodu akcie společnosti vyletěly k hranici 28 USD, aby se v průběhu dalšího obchodování vyšplhaly až nad hranici 31 USD. Těm kteří však koupili akcie v blízkosti této hranice zatím musí vyvolávat minimálně smíšené pocity. Za dva týdny obchodování se titul propadl od svého maxima o 23 % níže. Někteří samozřejmě můžou argumentovat, že oproti upisovací ceně se titul obchoduje o 20 % výše. Zkušený investor však ví, že výherci IPO jsou povětšinou primární investoři, kteří do společnosti investovali na počátku její existence nebo patřili mezi šťastlivce, kteří dokázali akcie získat za její upisovací cenu (někdy však ani to nezaručí jistotu zisku). Přesto bych podobně skeptickým investorům příliš v současné době nedoporučoval ani titul shortovat. Vzhledem k velikosti emise a zájmu o půjčení akcií za účelem otevření krátké pozice výrazně vzrostly náklady na shortování Grouponu. Dle firmy Data Explorer's pak Groupon v tomto pohledu patří mezi nejdražší. Pokud bychom abstrahovali od nákladů na to otevřít krátkou pozici pak je zde riziko toho, že u takto silně zashortovaném papíru může v případě pohybu nahoru dojít k takzvanému „short squeeze," čili skokovému nárůstu z důvodu zavírání krátkých pozic a investorovi (přestože se domnívám, že jsou akcie GRPN stále nadhodnocené) by mohly zbýt oči pro pláč. Další možností je koupit prodejní opci, když opce na Groupon byly spuštěny toto pondělí. I zde se však prémie za její koupi pohybuje výrazně nad prémií za nákup stejné call opce. Důvod je opět stejný, tedy fakt, že náklady na půjčení akcie jsou vysoké. I proto je můj názor ten, že nejlepší co může investor v současné době udělat je vyhnout se akciím Groupon obloukem a to i navzdory tomu, že si myslím, že ohodnocení akcií neodpovídá skutečné realitě.


Chádí El-Moussawi, analytik
Fio banka, a.s.
Prohlášení


e-Broker

Přihlásit se | Založit demo

Internetbanking

Přihlásit se | Založit demo

Smartbanking

Stáhnout | Jak aktivovat

Pobočky a bankomaty

Mapa ČR
Facebook Twitter YouTube
Twitter LinkedIn

Devizové kurzy

NákupProdej
EUR24,6504626,01854
USD22,8294924,09651
GBP28,7939830,39202
CHF25,1982626,59674
PLN5,705526,02218

Kompletní informace zde